ریزش مو سکه ای چیست ؟ بررسی علت و روش های درمان در گفتگوی ویدیویی با پزشک

در این مقاله به بررسی ریزش مو سکه ای ، انواع ، علت و دلایل ایجاد آن و روش ها تشخیص و درمان آن میپرداریم.

در ابتدا از شما دعوت میکنیم ویدیویی را که توسط یکی از پزشکان وبسایت زیباچه در همین ارتباط تهیه گردیده است را مشاهده نمایید.

ریزش مو سکه ای چیست؟

اگر بتازگی متوجه نقاط خالی داخل موهای خود شده اید، ممکن است دچار یک اختلال خود ایمنی به نام ریزش مو سکه ای یا همان آلوپسی آره آتا شده باشید.

درمان ریزش مو سکه ای
ریزش مو سکه ای – آلوپسی آره آتا

علت نام گذاری این نوع ریزش مو این است که ریزش مو در این بیماری به صورت منطقه ای گرد یا بیضوی و محدود در حد سکه پدید می آید و وجه تسمیه آن بخاطر اندازه و ابعاد ریزش و شباهتش  به وجود یک سکه میان موها میباشد.

گاهی ممکن است بنا بربرخی اشتباهات، سیستم ایمنی بدن ما به خود ما حمله می کند. در کسانی که دچار طاسی سکه ای میشوند، سلولهای دفاعی بدن به فولیکولهای مو حمله می کنند و باعث ریزش موها میشوند. میزان ریزش مو در افراد، متفاوت است.

برخی از افراد فقط در چند نقطه دچار طاسی می شوند و برخی دیگر مقدار زیادی از موهای خود را از دست می دهند و در برخی موارد که بسیار نادر است؛ امکان دارد که تمامی موهای بدن خود را از دست بدهید، در این گونه موارد نادر آلوپسی آره آتا به نوع آلوپسی یونیورسالیس تبدیل میشود.

ریزش موی سکه ای در انواع متفاوتی است. گاهی موها رشد می کنند و مجددا می ریزند. گاهی ابتدا بدون رنگدانه و سفید در می آیند و بعد از مدتی رنگدار میشوند و در بعضی موارد دیگر موها مجددا بخوبی رشد می کنند.

انواع ریزش مو سکه ای چیست؟

این نوع ریزش مو در تمامی سنین و در هر دو جنس شایع است اما بیشترین شیوع این نوع ریزش در سنین 20 تا 30 سالگی است .

البته شایعترین نوع ریزش مو در اطفال ریزش مو سکه ای به شمار میرود .

آلوپسی آره آتا در کودکان
آلوپسی آره آتا در کودکان

نکته قابل ذکر محدود بودن ریزش مو سکه ای به یک یا دو منطقه در اکثر موراد است.

به جز موهای سر این نوع ریزش مو میتواند در هرجایی که مو وجود دارد هم پدید آید مثلا ریزش سکه ای موهای ریش در مردان بسیار شایع است .

ریزش سکه ای در موهای ریش
ریزش سکه ای در موهای ریش

ریزش موی ناحیه تناسلی هم به طور ناشایع دیده میشود.

علت و دلایل ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا) چیست؟

هنوز هیچ علت مشخصی برای چرایی ایجاد این نوع ریزش مو پیدا نشده اما چون در بررسی بافتی محل ریزش موی سکه ای،تعداد سلولهای دفاعی زیادی دیده میشود احتمال دخیل بودن تاثیر سیستم ایمنی در این اختلال بیشتر مورد بحث میباشد و چون با درمان تضعیف سیستم ایمنی بصورت موضعی پاسخ درمانی موثری دیده میشود، این فرضیه که سیستم ایمنی فرد در این ضایعه درگیر است بیشتر قوت میگیرد.

در بررسی ها دیده شده فولیکول مو در این بیماری از رگ خونی مجاور فاصله گرفته و این مسأله موجب ریزش مو شده است.

از نظر عوامل تسریع کننده و زمینه ای، در مطالعات مختلف دیده شده زمینه استرس های عصبی عاطفی و عفونتهای موضعی مثل سینوزیت و عفونتهای دندانی در این بیماران با ریزش موضعی مو همراهی داشته است.

عوامل ژنتیک

جدیدا در مطالعات گسترده ای که در کانادا و 10 کشور دیگر بصورت همزمان انجام شده وجود زمینه ژنتیک برای این بیماری قطعی شده است به این صورت که وجود این بیماری در سایر افراد خانواده با ارتباط ژنی تایید گردیده است.

همچنین همراهی این بیماری در افرادی که برص یا وتیلیگو (لک و پیس) دارند هم نشانه مسأله ژنتیک برای این بیماری را قطعی میکند.

در ریزش موی سکه ای به طرز جالبی سابقه آتوپی و آلرژی بیشتری از افراد سالم دیده شده و زمینه ایمنی و آلرژی این بیماری را تایید مینماید.

بیماری خودایمنی

افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آلوپسی آره آتا دارند؛ معمولا سابقه ژنتیکی ابتلا به بیماری های خودایمنی مانند تیروئید یا پیسی را داشته اند.

استرس شدید

استرس شدید هم از دلایل ریزش مو سکه ای عنوان میگردد اما شواهد علمی کمتری در این رابطه وجود دارد.

همچنین دو بیماری شناخته شده طبی با این نوع ریزش مو میتواند در ارتباط باشد:

تیروئید اتوایمیون

کم خونی وخیم یا پرنشیوز

بهمین علت باید در بیمارانی که بصورت متعدد یا عود کننده دچار این ریزش مو هستند این دو بیماری بررسی گردد.

وضعیت مو ها در ریزش مو سکه ای - آلوپسی آره آتا
وضعیت مو ها در ریزش مو سکه ای – آلوپسی آره آتا

چگونه میتوان ریزش مو سکه ای را تشخیص داد؟

ریزش سکه ای معمولاً بصورت ناگهانی با دیدن یکه ناحیه خالی شده از مو توسط بیمار کشف میشود و در این مقطع باید به پزشک مراجعه نمود .

نوع ریزش مو در این بیماری و تشخیص آن توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است اما گاهی برای رد سایر علل ریزش موی ناحیه ای نیاز به بررسی و نمونه برداری بافتی است.

ممکن است پزشک معالج صلاح بداند برای بررسی بیشتر آزمایشات دیگری هم از تیروئید و خون بیمار انجام پذیرد.

محل ریزش مو در بزرگ بینی با عدسی به این صورت است که اطراف محل ریزش موها شکستگی داشته اما در وسط مویی دیده نمیشود یا شاید تیرگی موی زیر پوستی تا حدی قابل مشاهده باشد.

درمان ریزش مو سکه ای چیست ؟

با توجه به دلایل مختلف ریزش مو سکه ای هنوز هیچ درمان یکسانی برای همه افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای وجود ندارد، اما برخی درمان ها در برخی از افراد مفیدتر واقع می شود.

بسته به نوع ریزش موی سکه ای، سن شما و مقدار ریزش مو درمان های مختلفی وجود دارد.

هدف اصلی درمان توقف حمله سیستم ایمنی بدن و رشد مجدد موها ست و این برای افرادی که ریزش مو در آن ها خفیف است؛ موثرتر به نظر می رسد.

برای کسانی که ریزش موی شدید دارند و بیش از نیمی از موهای سر و بدن خود را از دست داده اند؛ داروهای خوراکی (قرص)، موضعی (روی پوست مالبده می شوند) و همچنین درمان های فتوتراپی نیز وجود دارند.

نکته قابل توجه در درمان این است که اگرچه امکان دارد که پس از درمان موهای شما دوباره رشد کنند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از توقف درمان دوباره دچار ریزش مو نشوید.

در ادامه چندین روش برای درمان وجود دارد که شاید بخواهید برای رفع ریزش مو آن ها را امتحان کنید:

1. کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی هستند که برای کسانی که دچار بیماری های خودایمنی باشند، تجویز می شوند. این داروها قابل تزریق به پوست سر یا مناطق دیگر هستند.

همچنین به صورت قرص، کرم، پماد و فوم بکار می روند. این تزریقات توسط متخصص پوست صورت می گیرد و معمولا هر چهار تا شش هفته یک بار تکرار می شود.

فواید تزریق کورتیکواستروئید

اگر این روش پاسخگو باشد؛ معمولا رشد موهای جدید در طول چهار هفته قابل مشاهده است و عوارض جانبی شناخته شده برای این روش درمانی بسیار کم است.

ایرادات تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید مانند تمام روش های درمان ریزش مو سکه ای از رویش موهای جدید جلوگیری نمی کند و عوارض بسیار کمی در رابطه با این روش درمانی گزارش شده است.

گاهی فرورفتگی های موقتی روی پوست به وجود می آیند که با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند.

درمان ریزش مو سکه ای با تزریق کورتیکواستروئید
درمان ریزش مو سکه ای با تزریق کورتیکواستروئید

برخی از افراد ممکن است بر اثر تزریق دارو ناراحتی های جزئی مانند سوزن سوزن شدن داشته باشند؛ اما معمولا پس از ترخیص درد یا ناراحتی دیگری مشاهده نمی شود. برای اطلاعات بیشتر از نحوه تزریق موضعی کورتیکواستروئید موضعی میتوانید به مقاله “تریامسینولون در درمان ضایعات پوستی” مراجعه نمایید.

2. مینوکسیدیل موضعی

در این روش محلول مینوکسیدیل ۵٪ روزانه ۱ الی ۲ بار به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود تا موهای سر، ابرو و ریش را برای رشد مجدد تحریک کند. محلول موضعی مینوکسیدیل به صورت ۲٪ و ۵٪ در دسترس است؛ اما زمانی که این محلول به صورت ترکیب با داروهای موضعی کورتیکواستروئید استفاده می شود، در برخی افراد نتایج بهتری را حاصل می کند.

فواید استفاده از مینوکسیدیل موضعی

اگر با این روش موها به طور کامل رشد کردند، درمان را متوقف کنید. استفاده از این دارو آسان است و حداقل عوارض جانبی را در پی دارد.

ایرادات استفاده از مینوکسیدیل موضعی

مینوکسیدیل موضعی به تنهایی برای درمان ریزش مو سکه ای پاسخگو نیست.

3. کرم یا پماد آنترالین

نوعی ماده ترکیبی شبیه به قیر است که به طور گسترده برای درمان پسوریازیس استفاده می شود و یکی از روش های رایج درمان آلوپسی آره آتا است.

پماد آنترالین یا دیترانول روزانه یک بار روی قسمت های بدون مو قرار می گیرد و معمولا بعد از گذشت حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه و در برخی موارد بعد از گذشت چند ساعت شسته می شود.

درمان ریزش مو سکه ای

فواید استفاده از پماد آنترالین

اگر آنترالین تاثیرگذار باشد، رشد موهای جدید طی ۸ الی ۱۲ هفته بعد قابل مشاهده است.

ایرادات  استفاده از پماد آنترالین

این نوع درمان ممکن است باعث تحریک پوست و تغییر رنگ در قسمتی که تحت درمان قرار گرفته است، شود.

4. کورتیکواستروئیدهای موضعی

در ریزش مو سکه ای کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب در اطراف فولیکول های مو می شوند. استروئیدهای موضعی در شکل های مختلف مانند محلول، لوسیون، فوم، کرم یا پماد به بازار عرضه می شوند.

درمان ریزش مو سکه ای

فواید کورتیکواستروئیدهای موضعی

تحقیقات نشان داده اند که هنگام استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی ریزش موها کاهش پیدا کرده و به احتمال قوی حدود ۲۵٪ از موها مجددا رشد می کنند.

این داروها برای درمان ریزش مو سکه ای مناسب هستند، به خصوص برای درمان کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا بسیار مناسب است.

ایرادات کورتیکواستروئیدهای موضعی

تاثیر کورتیکواستروئیدهای موضعی محدود است.

5. ژل محرک رشد موی پرودرما جهت درمان ریزش مو سکه

افزايش جريان خون مويرگي، تغذيه فوليکول و تقويت ريشه مو ، ترميم ریزش موی سکه ای (آلوپسی آراتا) در موي سر، ابرو و ريش از نتایج استفاده از این محصول می باشد.

ژل فولیوست با داشتن ويژگي Vasodilation ، سبب تسريع قابل توجه در جريان خون کاپيلاري پوست و به تبع آن تغذيه، تقويت و تحريک فوليکول هاي مو و افزايش رشد آنها مي شود.

حاوی کافئين و ويتامين هاي B براي افزايش استحکام مو و عصاره فلفل، رزماري و گزنه با اثرات شناخته شده در تقويت مو می باشد.

عصاره رزماری موجود در این ژل علاوه بر جلوگيري از آسيب اکسيداتيو ناشی از راديکال هاي آزاد و تابش ماوراي بنفش نور خورشيد داراي خواص ضد قارچ نيز بوده و از ريزش موي سر ناشي از عوامل ميکروبي و قارچي جلوگيري ميکند.

همچنين استفاده موضعي از عصاره رزماري، ريزش مو را از طريق کنترل تستوسترون کاهش ميدهد و باعث تقويت مجدد مو می شود.

تحقيقات انجام شده نشان مي دهد که عصاره رزماري از پيوند دي هيدروکسي تستوسترون به گيرنده هاي هورموني ممانعت کرده و از طاسي زود رس پيشگيري مي کند.

خرید ژل محرک رشد موی پرودرما از فروشگاه اینترنتی زیباچه

عملکرد

افزایش جریان خون مویرگی، تغذیه فولیکول و تقویت ریشه مو

ترمیم ریزش موی سکه ای (آلوپسی آراتا) در موی سر، ابرو و ریش

6. ایمونوتراپی موضعی

زمانی که ریزش مو شدید باشد یا بیش از یک بار اتفاق بیفتد؛ این روش بکار می رود. در این روش از مواد شیمیایی برای ایجاد یک واکنش آلرژیک در پوست سر استفاده می شود.

این واکنش رشد موها را به همراه دارد. برای حفظ رشد موهای جدید معمولا باید چندین بار تکرار شود. ایمونوتراپی موضعی خارش پوستی را به وجود می آورد.

سایر روش های درمانی ریزش مو سکه ای شامل داروهایی است که گاهی اوقات برای درمان اختلالات خودایمنی تجویز می شود. این داروها در رشد مجدد موها موفقیت های متفاوتی دارند.

غیر از درمان دارویی موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت ابتلا به ریزش مو سکه ای ممکن است این روش ها را امتحان کنید.

  • از کلاه، روسری یا کلاه گیس استفاده کنید تا نقاط طاس سر شما را بپوشانند و از پوست سر شما در مقابل نور آفتاب محافظت کنند.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • استرس را کاهش دهید. ریزش مو سکه ای معمولا یک وضعیت پزشکی جدی نیست؛ اما استرس و اضطراب زیادی را ایجاد می کند.

هرگاه متوجه ریزش ناگهانی مو شدید، به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر آلوپسی آره آتا دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد. ریزش مو سکه ای ناگهانی به وجود می آید و در طول چند روز گسترش پیدا می کند؛ اما یک بیماری مسری نیست.

نتیجه گیری

طاسی سکه ای در اثر ابتلا به بیماری خودایمنی به وجود می آید که در بعضی موارد خفیف و در بعضی موارد به صورت شدید قابل مشاهده است.

افرادی که به بیماری آلوپسی آتارا مبتلا می شوند؛ معمولا در ناحیه سر قسمتی از موها را از دست می دهند که بسته به نوع آن ریزش مو ممکن است کم یا زیاد باشد.

هنوز روش درمانی قطعی برای این بیماری یافت نشده است؛ اما با استفاده از چندین روش ممکن است که موهای شما مجددا رشد کنند. این بیماری واگیردار نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

بیشتر روش های درمانی به صورت موضعی هستند تا با تحریک پوست تاثیر بیشتری روی رشد موهای جدید داشته باشند. هرگاه دچار ریزش مو در سر یا بدن خود  شدید، قبل از هر اقدامی برای درمان به پزشک مراجعه کنید زیرا دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام من بیستو چهار سالمه دچار ریزش سکه ای قرار گرفتم میخواستم بدونم من هم کم کاری تیروئید دارم هم برای باردار شدن هفت ساله داروهای هورمونی مصرف میکنم میخوام بدونم درمان موهام چطوریه

سلام وقت بخیر باید برای درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

یک پاسخ بنویسید