علت سفیدی مو چیست؟

به تدریج با افزایش سن شاهد خاکستری و سفید شدن موهایمان خواهیم بود. این اتفاق همزمان با افزایش سن غیرطبیعی به نظر نمی رسد. اما چنان که یک جوان موهایی به رنگ مشکی، قهوه ای، قرمز یا بلوند دارد و در سن پایین دچار سفیدی موها شود طبیعی محسوب نمیشود.

همچنان که سن افزایش پیدا می کند؛ نازکی موها در برخی از قسمت های سر یا تغییر رنگ آن ها از رنگ اصلی به خاکستری یا سفید غیر معمول نیست.

علت سفیدی مو چیست؟

سر ما تعداد زیادی فولیکول مو دارد. این فولیکول ها کیسه های کوچکی هستند که در پوست  قرار دارند. فولیکول ها سلول های پیگمنتی (رنگدانه ساز) دارند که ملانین نام دارد. این سلول ها رنگ مو را پدید می آورند. اما در طول زمان فولیکول های مو پیگمنت (رنگدانه) خود را از دست می دهند و قدرت رنگسازی شان کاهش یافته و نتیجه آن سفیدی موها است.

دلیل سفیدی موها در سنین جوانی چیست؟

موی سفید بیشتر در افرادی که رنگ موهای تیره تری دارند؛ قابل توجه است. اگرچه موی سفید نشانه ای از افزایش سن محسوب می شود اما تارهای بدون رنگ مو ممکن است که در هر سنی حتی زمانی که شما درسن مدرسه یا دانشگاه هستید نیز پیدا شوند. اگر در دهه 20 زندگی خود قرار دارید، ممکن است که یک یا چند تار موی سفید داشته باشید.

علت سفیدی مو چیست؟

همچنین احتمال دارد که راه هایی جهت بازگردانی پیگمنت های از دست رفته باشد. در این مقاله به دلایل سفید شدن پیش از موعد موها اشاره می کنیم و سفیدی مربوط به سن طبیعی قلمداد میشود.

ژنتیک

ژنتیک یا وراثت شما نقش بزرگی در زمان آغاز سفیدی موها دارد. اگر در سنین جوانی موهای سفیدی دارید،  احتمال دارد که والدین یا پدر بزرگ و مادر بزرگ شما نیز در دوران جوانی همین تجربه را داشته اند. و این سفیدی موها از وراثت شماست.

شما قادر به تغییر ژنتیک خود نیستید اما اگر ظاهری که موهای سفید به شما می دهند را دوست ندارید، قادر هستید که همیشه موهای خود را رنگ کنید. البته برخی داروها سرعت این سفید شدن موهایتان را کمی کندتر میکنند.

استرس

با توجه به شرایط زندگی و درگیریهای مختلف در طی روز همه افراد ناگزیر با استرس رو به رو می شوند. اگر استرس متعدد و طول کشیده باشد، پیامدهایی خواهد داشت این مسایل شامل موارد زیر است:

مشکلات خواب

اضطراب  و ترس

تغییر در اشتها

کاهش میل جنسی

ایجاد فشار خون بالا

استرس حتی امکان دارد که بر موهای شما نیز تاثیر بگذارد. نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2013 ارتباط بین استرس و کاهش سلول های بنیادی در فولیکول های موی موش ها را پیدا کرده است. یعنی موشها با استرس زودتر موهایشان سفید میشد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد تارهای مو سفید خود شده اید؛ استرس ممکن است که دخیل باشد. این مسئله همچنین توضیحی جهت دلیل پیری سریع تر رهبران جهان در زمان ریاست جمهوری آن ها  میباشد.

علت سفیدی مو چیست؟

بیماری خود ایمنی

ابتلا به یک بیماری خود ایمنی نیز  میتواند از دلایل  سفیدی زود هنگام موها باشد. این مشکل زمانی رخ می دهد که سلول های ایمنی بدن به سلول های خودی حمله می کنند و در نتیجه ممکن است باعث سفیدی موها شوند. در بیماری هایی همچون آلوپسی و ویتیلیگو، سیستم ایمنی به موها حمله می کند و موجب از دست رفتن و فقدان رنگدانه ها می شود.

اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی که توسط مشکلات تیروئیدی همانند کم کاری و پرکاری  به وجود می آیند ممکن است که مسئول بروز سفیدی زودرس موها باشند. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلوی گردن شما قرار دارد. این غده به کنترل بسیاری از عملکردهای بدنی همچون متابولیسم کمک می کند. تیروئید کم کار یا پرکار موجب می شود که بدن شما ملانین کم تری تولید کند و در نتیجه موها سریعتر سفید شود.

کمبود ویتامین B-12

موهای سفیدی که در سنین پایین دیده می شوند؛ ممکن است که نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 باشد. ویتامین ها نقش مهمی را در بدن ایفا می کنند. این مواد به بدن شما انرژی می دهند. ضمن اینکه به رشد سالم و رنگ مو شما نیز کمک می کنند.

علت سفیدی مو چیست؟

کمبود شدید ویتامین B12  موجب بیماری خطرناکی به نام کم خونی یا آنمیا میشود که در آن بدن قادر به جذب مقدار مناسب از این ویتامین نیست. بدن شما به ویتامین B12 جهت تولید سلول های قرمز سالم ،که اکسیژن را به کل بدن و سلول های مو حمل می کنند، نیاز دارد. این کمبود قادر است که سلول های مو را تضعیف کند و بر تولید ملانین تاثیر دارد.

سیگارکشیدن

بین سیگارکشیدن و سفید زودرس موها نیز پیوندی وجود دارد. در نتایج یک تحقیق معتبر که بر 107 فرد انجام گرفت، ارتباط بین شروع پیداییش موهای خاکستری پیش از 30 سالگی و سیگارکشیدن مشاهده شده است.

علت سفیدی مو چیست؟

به طور کلی ثابت شده است که سیگار کشیدن ریسک ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اثرات طولانی مدت این عمل ممکن است که  فراتر از قلب و ریه برود و بر موها نیز تاثیر داشته باشد. سیگار کشیدن رگ های خونی را مسدود می کند و قادر است که جریان خون را به سمت فولیکول های مو مسدود کند و حتی موجب ریزش مو شود. به علاوه اینکه سموم موجود در سیگار به بخش هایی از بدن از جمله فولیکول های مو آسیب می زند و میتواند موجب سفیدی زودرس موها شود.

آیا سفیدی موها قابل پیشگیری است؟

توانایی معکوس کردن یا جلوگیری از سفید شدن موها  به دلایل بروز آن بستگی دارد. اگر دلیل  آن ژنتیک باشد، هیچ کاری جهت جلوگیری یا تغییر رنگ دائمی موها از کسی ساخته نیست.  اما اگر مشکوک به بیماری خاصی هستید با پزشک خود مشورت کنید که آیا بیماری زمینه ای موجب سفیدی موی شما است یا خیر. اگر بیماری خود را درمان کنید ممکن است که رنگدانه ها بازگردند اما تضمینی وجود ندارد.

براساس نتایج یک مطالعه معتبر اگر مشکلات تیروئیدی دلیل سفیدی موها باشد امکان دارد که پس از درمان هورمونی، رنگدانه موها باز گردند. استفاده از قرص های ویتامینی یا تزریق ویتامین B12 جهت درمان کمبود ممکن است که موجب سلامت فولیکول های مو و بازگشت رنگ طبیعی موها شود. اگر سفیدی موها تحت تاثیر استرس یا سیگار کشیدن باشد، پس از ترک سیگار یا کاهش استرس ممکن است به نتیجه دلخواه نرسید.

 

 

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید