کمبود چه ریزمغذی و ویتامین هایی باعث ریزش مو می شود

تجربه ریزش مو همیشه یک تجربه تلخ و ناخوشایند است. اگرچه ممکن است گاهی از دست دادن موها به برخی دلایل خارج از کنترل ما مانند شیمی درمانی اتفاق بیفتد، اما بیشتر انواع ریزش مو قابل درمان هستند. پس تصور نکنید که همیشه مجبورید این تجربه ناامید کننده را تحمل کنید.

اگر بعد از استحمام و هنگام شانه زدن موهایتان متوجه ریزش بیشتر موهای خود شدید، ممکن است دچار کمبود ویتامین باشید. در برخی افراد، کمبود برخی ویتامین ها، مهمترین دلیل ریزش مو است. اگر شما هم به دلیل کمبود ویتامین، حجم زیادی از موهای خود را روزانه از دست می دهید، پس خیلی خوش شانس هستید که این مقاله را می خوانید. ما در این مقاله راجع به چهار ویتامین مهم برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش موها صحبت می کنیم.

کمبود چه ریزمغذی و ویتامین هایی باعث ریزش مو می شود؟

ویتامین D: مقصر اصلی ریزش مو

ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که فولیکول های مو را به شدت تحریک کرده و رشد مو را تقویت می کند. این ویتامین همچنین موجب حفظ ضخامت تارهای مو می شود. زمانی که راجع به تاثیر کمبود ویتامین ها در ریزش مو صحبت می کنیم، منظور اصلی ویتامین D است.

درواقع این ویتامین مهمترین عامل و مقصر اصلی ریزش مو در اثر کمبود ویتامین است. طی تحقیقی که روی مبتلایان به بیماری آلوپسی انجام شده است، مشخص شده که سطح ویتامین D در این افراد کمتر از سایر افراد غیر مبتلا است. گاهی هم ممکن است علت کمبود این ویتامین، مصرف برخی داروهای خاص باشد. کمبود ویتامین D علاوه بر ریزش مو، ممکن است علائمی از جمله موارد زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • تغییر در خلق و خوی
  • فشار خون بالا
  • خستگی
  • درد مزمن
  • ناباروری
  • ضعف عضلانی
  • از دست دادن تراکم استخوان

رفع کمبود ویتامین D

ابتدا با انجام آزمایش خون از کمبود ویتامین دی خود اطمینان حاصل کنید.

جهت رفع کمبود این ویتامین، پیشنهاد می کنیم که مصرف یک مکمل ویتامین D را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. همچنین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D از جمله آووکادو، تخم مرغ، دانه چیا، ماهی و آجیل نیز توصیه می شود.

یکی از مهمترین منابع ویتامین D نور آفتاب است. بنابراین با رعایت نکات ایمنی، پوست خود را به آفتاب بسپارید. در مورد داروهای خاصی که مصرف می کنید، تحقیق کنید که اگر موجب کمبود این ویتامین می شوند، با دارویی دیگر جایگزین شوند.

بیوتین (ویتامین B7):مهمترین ویتامین جهت بهینه سازی پوست و مو

مهمترین ویتامین جهت بهینه سازی پوست و مو بیوتین یا ویتامین B7 میباشد.بیوتین نه تنها برای بهینه سازی پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو، بلکه مطالعات نشان داده است که جهت جلوگیری از شکنندگی ناخن ها و درمان کاهش قند خون نیز موثر است. از آنجا که بیوتین در اکثر غذاهایی که روزانه مصرف می کنیم وجود دارد، بنابراین تعداد افراد دچار کمبود این ویتامین بسیار کم است.

کمبود بیوتین گاهی به دلیل برخی موارد ارثی مانند فقدان بیوتین در رژیم غذایی والدین در دوران بارداری یا از طریق شیر مادر اتفاق می افتد. علل دیگر کمبود ویتامین بیوتین شامل مواردی از جمله سیگار کشیدن، مصرف آنتی بیوتیک ها، استفاده مزمن از الکل و داروهای آکنه است.

کمبود بیوتین علاوه بر ریزش مو، ممکن است برخی علائم زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • سردرگمی یا مشکلات حافظه
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی
  • بثورات پوستی روی صورت

رفع کمبود بیوتین

جهت رفع کمبود این ویتامین نیز می توانید از مکمل های بیوتین استفاده کنید. همچنین برخی مواد غذایی از جمله زرده تخم مرغ، پنیر، برنج، انواع گوشت، برخی میوه ها و سبزیجات، سرشار از بیوتین هستند. بنابراین با اضافه کردن این موارد به برنامه غذایی خود می توانید کمبود بیوتین را جبران کرده و مشکل ریزش مو را حل کنید. استفاده از آمپول نیز یکی از راههای تامین این ویتامین میباشد.

ویتامین A: یک ویتامین فوق العاده برای سالم نگه داشتن موها

ویتامین A علاوه بر سالم نگه داشتن موها به حمایت از سیستم ایمنی سالم، سیستم تولید مثل، بینایی، پوست سالم، دندان ها، کبد، کلیه ها، ریه ها و استخوان ها نیز کمک می کند. این همه مزیت برای یک ویتامین واقعا فوق العاده است.

کمبود و همچنین بیشبود ویتامین A منجر به ریزش مو می شود. بنابراین باید مراقب مصرف بیش از اندازه این ویتامین نیز باشد. چرا که افزایش ویتامین A در بدن موجب ایجاد سمیت این ویتامین می شود. این به این معنی است که باید میزان مصرف روزانه این ویتامین را کاهش دهید تا کبد فرصت ذخیره آن را داشته باشد.

از آنجا که بیشتر ویتامین A از طریق مصرف سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره تامین می شود، اکثر افرادی که دچار سمیت این ویتامین می شوند یا مکمل مصرف می کنند و یا اینکه از داروهای خاصی جهت تقویت رشد مو استفاده می کنند.

سایر عوارض جانبی کمبود ویتامین A علاوه بر ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • خشکی پوست
  • خشکی چشم ها
  • ناباروری
  • اسهال
  • سیستم ایمنی نامتوازن

رفع کمبود ویتامین A

جهت جبران کمبود این ویتامین، باید سعی کنید غذاهای بیشتری که حاوی ویتامین A هستند از جمله سبزیجات سبز، سبزیجات برگی، میوه ها و سبزیجات زرد تیره یا نارنجی، جگر، تخم مرغ و لبنیات مصرف کنید.

اگر بدن شما بیش از اندازه ویتامین A دریافت کرده است، باید مکمل ها و داروهایی که مصرف می‌کنید را مورد بررسی قرار دهید. برای اینکه مطمئن شوید مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کرده اید، باید شاهد توقف ریزش مو و تقویت رشد موها باشید.

کمبود چه ریزمغذی و ویتامین هایی باعث ریزش مو می شود؟

آهن: ریزمغذی اکسیژن رسان به سلول ها

آهن برای ایجاد هموگلوبین بدن در انتقال اکسیژن به سلول ها کمک می کند و در نتیجه برای عملکرد بدن ضروری است. با کمبود آهن، بدن شما به منظور انتقال اکسیژن به اعضای بنیادی تر بدن، تلاش می کند تا زنده بماند. این امر موجب ارسال کمتز از حد اکسیژن و مواد غذایی به فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو می شود.

ریزش مو به ویژه هنگامی که فقر آهن به کم خونی تبدیل شود، شایع است.

کمبود آهن علائم دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • احساس خستگی
  • هوس عجیب و غریب برای خوردن خاک (پیکا)
  • سندرم پای بیقرار
  • درد زبان
  • تنگی نفس
  • شکنندگی ناخن ها

رفع کمبود آهن

بهترین راه تامین آهن بدن، استفاده از مواد غذایی سرشار از این ویتامین است. بهتر است بدانید که مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند، بهترین منبع تامین آهن نیز می باشند. بنابراین توصیه می شود مواد غذایی از جمله انواع توت ها، کلم بروکلی، گوشت، ماهی، مرغ، غلات سبوس دار و سبزیجات برگی سبز را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. مصرف مکمل آهن یا تزریق آهن نیز می تواند به رفع کمبود آهن کمک شایانی کند.

سخن آخر

اگر چه ما ویتامین های ضروری برای جلوگیری از ریزش مو را نام بردیم، اما ممکن است ویتامین های دیگری نیز در این امر دخیل باشند. لازم است در صورت مشاهده هر کدام از علائم کمبود ویتامین ها که در بالا نام بردیم، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با دریافت یک آزمایش و بررسی نتیجه آن، مشخص می کند که دقیقا کمبود کدام ویتامین ها منجر به بروز این علائم شده است. پس از بررسی نتیجه آزمایش، پزشک به شما کمک خواهد کرد تا با یک رژیم غذایی مناسب به همراه مصرف مکمل ها، از ریزش مو و سایر علائم کمبود ویتامین جلوگیری کنید. ما همیشه توصیه می کنیم که به جای تلاش برای خود درمانی و تشخیص سر خود بیماری، با پزشک خود مشورت کنید.

Source: www.headcovers.com

نوشته های مرتبط
24 دیدگاه

ماینوکسیدیل رو باید روی پوست خشک مالید یا مرطوب ؟ دکتر من گفت بعد از حموم که موها رو با حوله خشک کردی بمال . وقتی هم پوست سرت خشکه کمی مرطوبش کن بعد از ۲-۳ من بمال تا خوب جذب بشه . نظر شما چیه ؟

سلام روی پوست خیس از غلظت ماینوکسیدیل کاسته میشود ولی روی پوست مرطوب مشکلی نیست.

کسی که پروفشیا می خوره باید چند ماه قبل از تصمیم به بچه دار شدن پروفشیا شو قطع کنه ؟

سلام اگر مرد باشد هیچ مشکلی ندارد ولی اگر زن باشد یکماه قبل باید قطع شود. منگل نمیشود مشکلات دیگری ایجاد میشود.

ماینوکسیدیل را چند دقیقه باید ماساژ داد روی سر ؟ ما با نوک انگشتم اون رو می مالم به پوست سرم . البته دکتر من گفت با انگشتت فقط پخشش کن روی پوست تمام نواحی دچار ریزش . اگر ۱ میلی لیتر هم بیشتر شد ایرادی ندارد و گفت ماساژ دادن تاثیری در جذبش ندارد .

سلام حداقل زمان لازم برای جذب دارو از طریق پوست دو ساعت است. بهتر است دارو روی سر ماساژ داده شود و این ماساژ بصورت ضربه های ملایم باشد تا جذب دارو بهتر و سریعتر انجام گیرد. یک تا دو سی سی کافی است.

سلام دکتر آیا مالیدن روغن مار به موی سر برای مویی که بر اثر هورمون مردانه می ریزد مفید خواهد بود ؟

سلام از قدیم گفته میشود که روغن مار در رشد مو موثر است ولی از نظر علمی جائی از این موضوع صحبت نشده است.

بر اثر رژیم غذایی ریزش مو ی شدید پیدا کردم . آیا موهای ریخته شده ام در میآیند ؟ این ریزش ها برگشت پذیر است ؟ یک مرد بالغ در غذای روزانه به چند گرم پرتُئین احتیاج دارد ؟

موهای شما قابل برگشت است و باید ویتامین و مینرال از قبیل سولفات روی مصرف کنید. بستگی به جثه افراد دارد ولی با رژیم غذائی ما ایرانی ها کمتر دچار سوءتغذیه با پروتئین میشویم که باعث ریزش مو میگردد.

سلام،من بخاطره مشکل اعتیادی که داشتم دچار مشکل گوارشی شده بودم که بخاطره همین تقریبا یکسال باکمبود ویتامین مواجه شده بدم،موهای سرم خیلی ریخته طوری که کف اش دیده میشه،میخواستم بدونم الان که ترک کردم و هیچ مشکل زمینه ای ندارم با مصرف تمام ویتامین های لازم موهایی که از دست دادم قابل برگشت هستن؟

سلام وقت بخیر لطفا این مقاله را مطالعه بفرمایید.
تلوژن افلوویوم چیست؟

سلام
وقت بخير
براى كساني كه از نظر ارثى داراى ضعف مو و ناخن هستند، راهى براى تقويت مو وجود داره يا اين ويتامين هاى دارويى نتيجه بخش نخواهد بود؟

سلام اگر بیماری زمینه ای نداشته باشید یا بیماری قارچی این مکمل ها به شما خیلی کمک میکند.

سلام من یه پسر ۳۱ ساله ام
چندین ساله موی ساق پا و ران و دور ناف ریزش کرده و در نمیاد خیلی اعصاب خوردیه یه جا داره یه جا نداره قبلا ماینوکسیدیل و و از این مالیدنیا زیاد زدم کسی درمان درست و حسابی بلده راهنمایی کنه ۰۹۱۹۳۸۰۳۳۵۶

سلام با توجه به مشکلی دارید باید از نزدیک توسط پزشک معالج ویزیت شود .

من خارش سر دارم موهامم می‌ریزه و کم پشت شده یه شامپو تهیه کردم درمالیفت یه مدت خوب بود ولی دوباره مثل قبل شده

سلام وقت بخیر باید از نزدیک توسط پزشک ویزیت شوید تا مشکل شما را بررسی کنند شاید مشکل از شامپو نباشد.

سلام من به تازگی دچار ریزش مو شدید شدم وموهام تغییر حالت داده به طوری که تا نصفه صاف و یکدسته وبعدش فر و وز شده من کف سرم چربه ولی ساقه موهام به شدت خشکه میخواستم ببینم از چه نوع شامپویی استفاده کنم؟

سلام وقت بخیر لطفا پرسشنامه علل ریزش مو را در سایت ما پر کنید تا علت ریزش موهایتان مشخص شود.با توجه به اینکه کف سرتان چرب است باید شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

سلام دکتر و خسته نباشید بهتون . من ریزش موی خیلی شدیدی دارم به طوری که انگار موهام ریشه نداره و از ته کنده شده و خیلیم نازک شده ضخامتش و هر روز هم داره بیشتر میشه.کلا حجم موهام خیلی کم شده. از نظر رنگی هم تغییری نکرده و زیاد هم چرب نمیشه. علتش میتونه چی باشه دقیقا ؟ از چندیدن شامپوی مختلف هم استفاده کردم ولی جواب نگرفتم .

سلام وقت بخیر لطفا این پرسشنامه را پر کنید.https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

با سلام وتشکر فراوان از سایت مفید شما

قسمت هایی از سرم نسبت به قسمت هایی دیگه موی کمتری داره و خیلی کم پشت شده خواستم بدونم که این موها برگشت پذیره اگه مشکل ریزش مو رو حل کنیم

سلام ممنون از شما باتوجه به نوع ریزش موهای شما درمان های متفاوتی را باید در نظر گرفت لطفا پرسشنامه زیر را پاسخ دهید.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

یک پاسخ بنویسید