دلایل ریزش مو در کودکان و درمان آن چیست؟ چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در این مقاله درباره دلایل ریزش مو در کودکان صحبت میکنیم، به علائم و روش های درمان خانگی آن میپردازیم و همچنین خواهیم گفت که در چه شرایطی بهتر است که جهت درمان ریزش مو در کودکان به دکتر مراجعه کنیم.

اغلب همه ما انتظار داریم ریزش مویی که در بزرگسالان اتفاق می افتد امری طبیعی است، اما با دیدن ریزش مو در کودکان دچار استرس شده و نگران می شویم. بی شک این ریزش مو ممکن است هشدار و اعلام خطر باشد که باید به آن توجه کنیم؛ اما دقت داشته باشید این اتفاق رایج است و جای نگرانی نیست!

ریزش موی کودکان از الگوهای متفاوتی نسبت به بزرگسالان پیروی می کند. به عنوان مثال آلوپسی آندروژنیک با الگوی طاسی از دلایل شایع ریزش مو در بین بزرگسالان است که این علل در بین کودکان شامل عفونت های قارچی، باکتری، استرس و آلوپسی کششی است.

در این مقاله قصد داریم به شایع ترین دلایل ریزش مو در کودکان بپردازیم، علل آن را شرح دهیم و راه های پیشگیری و درمان را نیز بیان کنیم.

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

ریزش 100 تار مو بصورت روزانه در کودکان طبیعی میباشد. اما اگر به جای ریزش 100 تار مو در روز ، کودک شما مثلاً روزانه 400 تار موی خود را از دست دهد، این ریزش مو ممکن است باز هم محسوس نباشد اما میتواند به مرور کم پشتی یا لکه های طاسی روی پوست سر کودک به وجود آورد.

دلایل و علت ریزش مو در کودکان

ریزش مو در کودکان
ریزش مو در کودکان

یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در کودکان، وجود کرم حلقوی پوست سر است. این بیماری یک عفونت قارچی بوده که قابل درمان است. بنابراین جای نگرانی نیست؛ زیرا اغلب پزشکان قادر به درمان ریزش مو و تحریک آن برای رشد مجدد هستند.

ریزش مو دلایل مختلفی دارد که باید توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان شود. همچنین راه های مختلفی برای پیشگیری این بیماری وجود دارد که با مراجعه به موقع به پزشک قابل دسترسی است. در ادامه مقاله به بررسی دلایل ریزش مو در کودکان می پردازیم و راه های درمان آن را بیان می کنیم.

کرم حلقوی پوست سر

کرم حلقوی یکی از عوامل شایع ریزش مو در کودکان است. این بیماری یک نوع عفونت قارچی بوده که در پوست مسری است. این بیماری شبیه به کچلی خود را نشان می دهد و پوست سر را قرمز می کند. به این ترتیب لکه ای قرمز روی پوست سر به صورت تکه ای ظاهر می شود.

اغلب والدین با دیدن اینکه کودک سر خود را بر اثر خارش زخم کرده است یا آن را می مالد متوجه این بیماری می شوند. خراشی که به دلیل این عفونت قارچی ایجاد شده است باعث ریزش مو می شود.

توجه داشته باشید این نوع ریزش مو در دو منطقه سر ایجاد می شود که یکی از آن ها محل خارش و دیگری محل تحریک شده است. اغلب کودکان با کشیدن موهای خود به دنبال رفع این خارش هستند. برای درمان این ریزش مو در کودکان، پزشکان پماد ضد قارچ تجویز می کنند که با مصرف آن، مو باید دوباره شروع به رشد کند.

ریزش مو سکه ای در کودکان – آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا در کودکان
ریزش موی سکه ای – آلوپسی آره آتا در کودکان

ریزش مو سکه ای نوعی ریزش مو در کودکان است که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو می شود. این بیماری ممکن است باعث طاسی کامل یا نازکی موها شوند. همچنین برخی کودکان با از دست دادن مژه ها و ابروهای خود نیز رو به رو می شوند. لکه های طاسی باقی مانده صاف بوده و اغلب به رنگ پوست هستند.

با بررسی پزشکان روی الگوهای این نوع از ریزش مو، متوجه شده اند که آلوپسی آره آتا در دوره های مختلفی رخ می دهد که موها ریخته و مجدد شروع به رشد می کنند. الگوی ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.

لازم به ذکر است هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما ممکن است با روش هایی به مدیرت علائم آن پرداخت. پزشکان با تجویز داروهایی به سیستم ایمنی بدن کمک کرده که در مقابله حمله به فولیکول های مو مقاومت کنند.

کشیدن موها از دلایل شایع ریزش مو در کودکان

دلایل ریزش مو در کودکان - کشیدن مو ها
کشیدن مو ها از دلایل ریزش مو میباشد

اغلب یکی از اتفاقات شایع ریزش مو در کودکان، کشیدن و چرخاندن مو توسط آن هاست. کودکانی که موهای خود را می کشند، به فولیکول های آن آسیب زده و باعث ریزش مو می شوند. البته ممکن است این کار به دلیل اضطراب در کودکان اتفاق بیفتد.

زمانی که کشیدن مو متوقف می شود، رویش موها آغاز میگردد. این نوع اتفاق نوعی اضطراب و اختلال وسواسی فکری است که درمان آن بر اساس حمایت های عاطفی، اجتماعی و مصرف دارو صورت می گیرد.

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی دلیل مهم ریزش مو در کودکان است که اغلب بر اساس کشیده شدن پوست سر به مدت طولانی به دلیل پوشیدن نوارهای محکم روی سر یا دمب اسبی کردن موها به مدت طولانی است. اغلب مناطقی که در معرض این کشیدگی قرار می گیرند موهای نازکی داشته و دچار طاسی می شوند.

از نشانه های آن شامل خارش و قرمزی پوست سر است. این بیماری باید به طور خود به خود بر اثر آزاد کردن موها از بین برود و رشد مجدد موها آغاز شود. اگر کودکی دچار عفونت شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

آسیب پوست سر کودکان

ضربه و آسیب به پوست سر مانند سوختگی یا ضربه محکم و جدی به پوست سر و فولیکول های مو آسیب جدی وارد می کند. با این حساب ممکن است ریزش موی شدیدی در کودکان اتفاق بیفتد که در محل آسیب به وجود می آید. پس از رفع آسیب و درمان آن، رویش موها باید آغاز شود.

توجه داشته باشید باید به سرعت این نوع آسیب ها را درمان کنید؛ زیرا ممکن است باعث آسیب رسیدن به عمق پوست شود و ریزش های دائمی را به وجود آورد.

تلوژن افلوویوم

این نوع بیماری اغلب بر اثر شوک جسمی ناشی از بیماری یا مشکلات حاد عاطفی به وجود می آید که باعث ریزش مو در کودکان می شود. رشد موها مطابق با یک برنامه صورت می گیرد. یک مو در طول دوره آناژن به مدت 2 تا 6 سال رشد می کند؛ سپس وارد مرحله استراحت یا تلوژن شده که به مدت 2 تا 4 ماه قبل از ریزش مو طول می کشد.

80 تا 90 درصد موهای سالم در فاز رشد هستند. اگر موها به مدت بیشتری در دوره استراحت باقی بمانند، ریزش موی تلوژنی اتفاق می افتد. برخی از دلایل این بیماری به شرح زیر است:

  •     صدمات جسمی
  •     استرس عاطفی
  •     تب یا عفونت
  •     جراحی به همراه بیهوشی عمومی
  •     برخی از داروها مانند داروهای ضد آکنه
  •     عدم تعادل بین ویتامین و تغذیه کودک مانند مصرف بیش از حد ویتامین

اغلب این بیماری درمان نمی شود، زیرا افراد از وجود آن آگاهی ندارند و نمی دانند که به آن مبتلا هستند. این نوع از ریزش مو به مدت چند ماه طول می کشد. از همین رو افراد متوجه آن نمی شوند. با این حساب اغلب برای درمان دیر شده است و مو به مرور زمان رشد می کند.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان میشود

تغذیه مناسب برای بدن سالم ضروری است. وقتی بچه ها به اندازه کافی ویتامین ، مواد معدنی و پروتئین دریافت نمی کنند ، ممکن است موهایشان ریزش کند. ریزش مو می تواند نشانه ای از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری و همچنین عارضه جانبی رژیم گیاهخواری یا وگان با پروتئین کم باشد.

کمبود این مواد مغذی می تواند باعث ریزش مو شود:

  • آهن
  • روی
  • نیاسین – ویتامین B3
  • بیوتین – ویتامین B7
  • پروتئین و اسیدهای آمینه

ویتامین A بیش از حد نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

متخصص اطفال کودک شما می تواند یک برنامه غذایی سالم پیشنهاد کند یا یک مکمل برای جبران کمبود تغذیه تجویز کند.

عوارض جانبی ناشی از استفاده از داروها

گاهی اوقات ، ریزش مو می تواند عوارض جانبی درمان ها یا داروهایی باشد که برای سایر شرایط پزشکی استفاده می شود. یکی از این دلایل شیمی درمانی و استفاده از برخی از داروهای خاص است.

علائم ریزش مو ناشی از مصرف دارو در کودکان :

  • شروع ریزش مو پس از استفاده از دارو
  • نازک شدن تارهای مو

درمان: اطمینان حاصل کنید که در مورد عوارض احتمالی دارویی که کودک شما باید مصرف کند از پزشک سوال می کنید یا به طور آنلاین تحقیق می کنید.

مشکلات غدد درون ریز در کودک

در کودکان ، ریزش مو همچنین می تواند به دلیل کم کاری تیروئید باشد ، بیماری که در آن هورمون تیروئید به اندازه لازم در بدن فعال نیست.

علائم: همراه با ریزش مو ، سایر علائم این اختلال ، مانند وجود گواتر ، یبوست و عدم تحمل سرما ، ممکن است نشان دهنده اختلال تیروئید باشد.

درمان: پزشک کودک شما بعد از تشخیص مسئله داروهای لازم را برای شما تجویز می کند.

شوره یا درماتیت سبورئیک

شوره سر باعث پوسته پوسته شدن پوست سر و خارش سر در کودکان می شود.

این پوسته ها به رنگ سفید یا مایل به زرد هستند.

شوره یا درماتیت سبورئیک اگر زود درمان نشود ، ممکن است منجر به ریزش مو در کودکان شود.

کم خونی و ریزش مو در کودکان

کم خونی در کودکان بیشتر به دلیل کمبود دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مهم دیده می شود و یکی از علائم اصلی آن ریزش مو است.

کم خونی نوعی ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم ایجاد می کند که قبلاً به آن اشاره شد.

کم خونی در کودکان معمولاً به علت کم خونی فقر آهن یا کم خونی مخرب ایجاد می شود. مورد اول به دلیل کاهش ذخایر آهن در بدن است. علت دوم به دلیل کمبود ویتامین B12 یا اسید فولیک است.

درمان هر دو نوع کم خونی در کودکان آسان است و با مصرف منظم ویتامین ها و خوردن غذای مناسب می توانید همه اثرات آن از جمله ریزش مو را معکوس کنید. و فقط در طی چند ماه کودک شما احساس سرزندگی می کند و به آرامی موها به حالت عادی برمیگردند.

درمان ریزش مو در کودکان
روش های مختلف درمان ریزش مو در کودکان

برای درمان ریزش مو چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش مو در کودکان باید توسط پزشک درمان شود. کودکان هر روز به طور طبیعی مقداری مو از دست می دهند که جای نگرانی نیست. زمانی به پزشک مراجعه کنید که:

  •     کودک از خارش و دردناک بودن پوست سر شکایت دارد
  •     ابروها و مژه های کودک از دست رفته است
  •     کودک دچار طاسی شده است
  •     ریزش مو بیش از حد معمول است
  •     کودک بر اثر بیماری یا مصرف داروهای جدید دچار ریزش مو شده است
  •     آسیب یا سوختگی سر رخ داده است

لازم به ذکر است اگر کودکی بر اثر بیماری آلوپسی آری آتا یا طاسی موهای خود را از دست داده است، با کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت روان، از او حمایت کنید.

درمان خانگی و گیاهی ریزش مو در کودکان

با رعایت برخی اقدامات احتیاطی می توان از ریزش مو به دلیل کمبود تغذیه و عوامل محیطی جلوگیری کرد. اما اگر ریزش مو به دلیل شرایط پزشکی باشد ، درمان ضروری است. در اینجا چند درمان خانگی آورده شده است که می تواند به درمان ریزش مو کمک کند.

توجه داشته باشید که این روش های درمانی شرایطی را که باعث ریزش مو می شود درمان نمی کنند. آنها فقط با تأمین تغذیه لازم به بدن به درمان ریزش مو کمک می کنند.

استفاده از روغن ها

استفاده منظم از روغن نارگیل میتواند انعطاف پذیری مو را افزایش داده و از شکستگی مو جلوگیری کند.

اعتقاد بر این است که می توان از روغن زیتون برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده کرد. همچنین میتوانید روغن جوجوبا ، روغن خردل و روغن چریش را برای تغذیه مو و جلوگیری از ریزش مو امتحان کنید. با این حال ، اطمینان حاصل کنید که کودک شما به این روغن ها حساسیت ندارد.

طبق یک مطالعه ، روغن نعناع فلفلی رشد مو را بهبود می بخشد و می تواند برای درمان ریزش مو استفاده شود.

مطالعه دیگری بیان می دارد که گفته می شود ترکیبی از روغنهای مختلف با روغن عصاره کاکتوس ، روغن نارگیل ، روغن کانولا و روغن زیتون هنگام استفاده روزانه رشد مو را تقویت می کند.

سایر مواد مغذی و تقویت کننده مو های کودکان

یک رژیم غذایی سالم همراه با غذاهای غنی از ویتامین های A ، C و E ، روی و آهن نیز به درمان کمک می کند.

می توانید سرکه سیب را به پوست سر بمالید و بعد از شش ساعت آن را بشویید. اما قبل از انجام این کار با پزشک کودک مشورت کنید.

انگور فرنگی هندی یا آملا یکی از داروهای طبیعی است که می توانید امتحان کنید. اعتقاد بر این است که توت رشد فولیکول را تحریک می کند و باعث تقویت مو می شود. غالباً این میوه ها آبگیری میشوند و جهت استفاده با روغن (نارگیل ، جوجوبا ، چریش یا بادام) مخلوط می شود.

ترکیبات گوگرد و فنلی موجود در آب پیاز می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. می توانید آب پیاز را روی لکه های پوست بمالید ، آن را به مدت 15 دقیقه بگذارید و سپس موهای کودک خود را بشویید.

به یاد داشته باشید هنگام استفاده از روغن ، پوست سر را با دست تمیز یا پنبه به آرامی ماساژ دهید. این ممکن است به تنظیم جریان خون در پوست سر و تقویت رشد و سلامت مو کمک کند.

این درمان های خانگی میتوانند است در بهبود روند رشد مجدد مو کمک کنند در حالی که علت اصلی آن تحت درمان است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان های خانگی با گیاهان مطلب درمان گیاهی برای ریزش مو را مطالعه بفرمایید.

مقابله با ریزش مو در کودکان کار ساده ای نیست. اما با دوره درمانی مناسب ، درمان های خانگی و نگرش نسبت به شرایط ریزش مو می تواند مشکل بسیار کوچکی برای کودک شما باشد.

صحبت با کودک در مورد ریزش مو

ریزش مو می تواند از نظر روانی به کودک شما آسیب بزند. بنابراین بهتر است که با زبان کودکانه به او توضیح دهید که چرا این اتفاق افتاده است و چگونه میتوان آن را درمان کرد.

اگر ریزش مو کودک شما قابل بازگشت پذیر نیست ،میتوانید از مواردی مانند مدل موی جدید ، کلاه گیس ، کلاه و یا روسری برای پنهان نمودن این عارضه استفاده نمایید.

جمع بندی نهایی

ریزش مو در کودکان امر غیر معمولی نیست. عوامل زیادی از جمله عفونت، استرس، بیماری و تنش ممکن است باعث ریزش مو شود. بیشتر این اتفاقات قابل درمان هستند. تنها کافی است با مراجعه به موقع به پزشک متخصص در پی رفع آن باشید.

اگر کودک شما دچار ریزش مو شد سعی کنید خود را آرام کرده و استرس را از خود و او دور کنید. نگرانی بیش از اندازه باعث می شود که ریزش مو ادامه داشته باشد و درمان را طولانی تر کند.

مطالب مرتبط :

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید