نور خورشید با پوست شما چه می کند؟

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟

شاید دراز کشیدن زیر آفتاب، احساس خوبی به شما بدهد، اما در دراز مدت می تواند به سلامت شما صدمه نیز وارد کند و شما را در معرض خطر چین و چروک، لکه های پیری، ضایعات پوستی خشن به نام كراتوز اكتینیك  و سرطان پوست قرار دهد.

برنزه شدن در آفتاب

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟

شاید پوست برنزه زیبا به نظر برسد، اما رنگ طلایی آن به علت آسیب به لایه بالایی پوست (اپیدرم) به وجود می آید. زمانی که پوست شما اشعه ماورای بنفش ((UV نور خورشید را جذب می کند، با سرعت بیشتری پیر شده و خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش خواهد یافت.
برای جلوگیری از آسیب به پوست، حتماً از کرم های ضد آفتابی با 30 SPF و یا بالاتر استفاده کنید.

آفتاب سوختگی سطحی (درجه اول)

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟

وقتی آفتاب سوخته می شوید پوستتان قرمز و گرم می شود و ممکن است درد خفیفی نیز احساس کنید. این نوع آفتاب سوختگی که تنها لایه بیرونی پوست را تحت تأثیر قرار می دهد سوختگی درجه اول می نامند. برای تسکین درد، می توانید قرص آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید و یا از کیسه یخ، کرم های مرطوب کننده یا آلوئه ورا روی محل سوختگی استفاده کنید.

آفتاب سوختگی عمیق (درجه دوم)

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟

آفتاب سوختگی درجه دوم به لایه های عمیق و عصب انتهای پوست آسیب وارد می کند. معمولاً دردناک تر است و بهبودی آن بیشتر طول می کشد.

اگر به آفتاب سوختگی عمیق دچار شده اید، ممکن است پوست شما قرمز و متورم شده باشد. اگر بر روی پوست تاول به وجود آمد آن را نترکانید چرا که ممکن است عفونت بکند.

چین وچروک

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
اشعه خورشید می تواند پوست شما را پیر کند. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، به رشته هاي الاستین در پوست آسیب وارد می کنند و باعث می شود پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. این اتفاق باعث کشش و افتادگی پوست می شود.

ناهمگونی رنگ پوست

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود بعضی از قسمت های پوست شما تیره تر از سایر بخش ها شود؛ همچنین می تواند تغییراتی دائمی در مویرگ های خونی شما به وجود آورده و باعث شود بخش هایی از پوست قرمزتر به نظر برسد.

کک و مک

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
کک مک در قسمت هایی از پوست به وجود می آید که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار داشته باشند. بیشتر کسانی دچار کک مک می شوند که پوستی روشن داشته و یا موهای قرمز یا بوری دارند.

کک مک برای شما مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما گاهی سرطان در مراحل اولیه خود می تواند به کک مک شبیه باشد. اگر روی پوست شما لکه هایی وجود دارند که اندازه، شکل و یا رنگ آن ها تغییر می کند و یا اگر خارش و یا خونریزی دارند حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ملاسما (ماسک حاملگی)

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
این عارضه به شکل لکه های قهوه ای روی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه ظاهر می شود. این مسئله در میان زنان باردار شایع تر است، اما مردان نیز ممکن است به آن دچار شوند.

این لکه ها احتمالاً پس از پایان بارداری از بین می روند، اما می توانید با محصولات و کرم های خاصی آن ها را درمان کنید. اگر مبتلا به ملاسما هستید، همیشه از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید؛ چرا که نور خورشید می تواند آن را بدتر کند.

لکه های پیری 


نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
این نقاط قهوه ای یا خاکستری واقعاً به دلیل کهولت سن ایجاد نمی شوند؛ گرچه طی فرایند پیر شدن به تدریج بر روی پوست شما ظاهر می شوند. دلیل به وجود آمدن آن ها نور آفتاب است و اغلب بر روی صورت، دست ها، و قفسه سینه ظاهر می شوند.
کرم های سفید کننده، پیلینگ پوست (لایه برداری)، محصولات رتین-A، و درمان های ملایم می تواند آن ها را کمرنگ تر کند. این لکه ها برای سلامت شما خطری ایجاد نمی کنند، اما حتماً برای بررسی آن ها به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید نشانه مشکل جدی تری همچون سرطان پوست نیستند.

كراتوز اكتينيك  (شاخی شدن پوست)

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
این ضایعات قرمز، قهوه ای، و یا به رنگ پوست بوده و کوچک و فلس مانند هستند و در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید روی پوست ظاهر می شوند. آن ها معمولاً بر روی سر، گردن، یا دست به وجود می آیند.

در صورتی که به چنین عارضه ای دچار شدید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید، چرا که اگر درمان نشود ممکن است به کارسینوم سلول-سنگفرشی تبدیل شود که نوعی از سرطان پوست است.

التهاب لب ناشی ازآفتاب (Actinic cheilitis)

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
این عارضه معمولاً در لب پایین ظاهر شده و باعث پوسته پوسته شدن، خشکی، ترک خوردگی، یا تورم می شود. همچنین ممکن است مرز مشخص میان لب و پوست شما ناپدید شود.

در صورتی که به چنین عارضه ای دچار شدید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید، چرا که اگر درمان نشود می تواند به کارسینوم مهاجم سلول سنگفرشی تبدیل شود که نوعی از سرطان پوست است.

کارسینوم سلول سنگفرشی

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
این نوع از سرطان پوست ممکن است به شکل توده ای قرمزرنگ و پوسته پوسته ظاهر شود که گاهی دچار خونریزی می شود یا کبره می بندد و التیام نمی یابد و اکثراً روی بینی، پیشانی، گوش ها، لب پایین، دست ها و یا مناطقی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار داشته باشند، ظاهر می شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. اگر سرطان پوست پیشرفته تر شود، درمان آن به مرحله بیماری بستگی خواهد داشت.

بیماری بوون

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
بیماری بوون را کارسینوم سلول سنگفرشی “درجا” هم می نامند. این بیماری نوعی از سرطان پوست است که روی سطح پوست و به طرف بیرون گسترش می یابد. بر عکس، کارسینوم سلول سنگفرشی “مهاجم” می تواند به طرف داخل بدن رشد کند و به اندام های داخل بدن گسترش یابد. در بیماری بوون لکه هایی شبیه لکه های پوسته دار مایل به قرمزی ایجاد می شود که ممکن است کبره ببندند. امکان دارد بیماری بوون  با جوش، اگزما، قارچ، یا پسوریازیس اشتباه گرفته شود.

کارسینوم سلول بازال

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
متداول ترین نوع سرطان پوست است و به آسانی معالجه می شود. چون کارسینوم سلول بازال به کندی گسترش می یابد، عمدتاً در افراد بالغ ایجاد می شود. این تومور می تواند به شکل های متفاوتی ظاهر شود از جمله به صورت برآمدگی های سفید مرواریدی یا مومی شکل که اغلب عروق خونی قابل رویتی دارند و بر روی گوش ها، گردن، یا صورت ظاهر می شوند.

ممکن است تومورها به صورت لکه های مسطح، پوسته دار، و به رنگ گوشت یا قهوه ای در کمر یا روی سینه، ظاهر شود و یا ندرتاً به شکل اثر زخمی سفید و مومی خود را نشان دهد.

ملانوم

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
این سرطان به اندازه سایر انواع سرطان پوست رایج نیست، اما خطرناک ترین نوع است و به طور بالقوه مهلک می باشد.. نشانه های احتمالی ملانوم شامل تغییر در قیافه ظاهری خال یا ناحیه دارای رنگدانه (پیگمان) است؛ بنابراین اگر تغییری در اندازه، شکل و یا رنگ خال پوستی شما به وجود آمد و یا دچار خارش و خونریزی شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است ملانوم تنها پوست را تحت تأثیر قرار دهد، اما همچنین می تواند غیر از پوست، در اعضا و استخوان های بدن نیز پخش شود. این عارضه در صورت تشخیص زود هنگام، قابل درمان است.

آب مروارید

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟
در این بیماری چشمی قسمتی از  عدسی کدر می شود و راه ورود نور به شبکیه را می بندد. آب مروارید درد خاصی ایجاد نمی کند، اما موجب تاری دید (معمولاً در نور روشن بیشتر این اتفاق می افتد)، دوبینی و کدر شدن مردمک ها می شود.

برای پیشگیری از بروز آب مروارید در برابر نور خورشید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

در معرض نور خورشید قرار نگیرید

نور خورشید با پوست شما چه می کند؟

بهترین راه پیشگیری از آفتاب سوختگی، چروکی زودرس، سرطان پوست و سایر آسیب های پوستی قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب است؛ بنابراین سعی کنید بین ساعت های 10 صبح تا 4 عصر که نور خورشید شدید است، از منزل خارج نشوید. اگر باید بیرون بروید حتماً از کرم های ضد آفتابی دارای اس پی اف 30 یا بالاتر، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید و بدن خود را بپوشانید.

به خاطر داشته باشید که اگر تغییری در پوست مشاهده کردید (مانند تشکیل توده ای جدید، خالی که شکل آن تغییر می کند، یا زخمی که التیام نمی یابد)، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

Source: www.webmd.com

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه

سلام .آیا نور خورشید پوست را دائم سیاه میکند یا موقتی ست. آیا سیاه میشه پوست یا قرمز؟

سلام وقت بخیر در بعضی موارد اگر آفتاب به نواحی حساس پوست بتابد ممکن است موجب ایجاد لک شود .نواحی حساس مثل گونه ها و پشت دست وبسته به نوع پوست ابتدا قرمز مشود و بعد تیره میشود.

یک پاسخ بنویسید