تاثیر آهن بر ریزش مو

ریزش مو دلایل متفاوتی دارد. ممکن است این عارضه به دلیل مبتلا شدن به طاسی الگوی مردانه یا مراقبت نکردن صحیح از موها اتفاق بیفتد. یکی از مهمترین دلایلی که ریزش مو را ایجاد می کند، کاهش در مواد مغذی بدن از جمله آهن است.

زمانی که بدن دچار کمبود آهن می شود، هموگلوبین موجود در خون به اندازه کافی تولید نخواهد شد. این ماده اکسیژن مورد نیاز برای رشد و ترمیم سلول ها را به بدن از جمله موها می رساند. بنابراین کمبود آهن در بدن می تواند یکی از دلایل ریزش مو عنوان شود. در این مقاله شما را با راهکارهایی به منظور افزایش آهن در بدن آشنا می کنیم.

تاثیر آهن بر ریزش مو

الگوی ریزش مو در اثر کمبود آهن در بدن

زمانی که بدن دچار کمبود آهن است، ریزش در موها مانند زمانی است که فرد به طاسی الگوی مردانه یا زنانه دچار می شود. در واقع تشخیص این امر به راحتی امکان پذیر نیست. در موارد حاد ممکن است لکه های طاسی را نیز در پوست سر خود مشاهده کنید.

برای اطلاع دقیق از ریزش مو در اثر کمبود آهن با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون، سطح فریتین موجود در خون اندازه گیری می شود. این ماده نوعی پروتئین است که به ذخیره سازی آهن در بدن کمک می کند.

نتایج ریزش مو در اثر کمبود آهن چیست؟

خوشبختانه ریزش مو در اثر کمبود آهن به صورت موقت اتفاق می‌افتد. به همین دلیل با مراجعه به پزشک و مصرف برخی از مکمل های آهن این عارضه به خودی خود درمان می شود. اگر کمبود آهن به دلیل کم خونی اتفاق بیفتد، در این صورت لازم است، توصیه های پزشک را برای درمان این عارضه جدی بگیرید.

راهکارهایی جهت جلوگیری از کمبود آهن و ریزش مو

همانطور که می دانید ریزش مو در اثر کمبود آهن با مصرف برخی از مواد غذایی به راحتی از بین می رود. بنابراین در ادامه این مقاله راهکارهایی را به منظور جلوگیری از ریزش در مو عنوان می کنیم.

رژیم غذایی مناسبی را تهیه کنید. برای این منظور کافی است تا غذاهایی که سرشار از آهن است مانند: اسفناج، نخود فرنگی، پروتئین های بدون چربی، گوشت قرمز، ماهی سالمون و میوه های خشک را در سبد غذایی خود قرار دهید. در زمان تهیه این مواد دقت کنید تا برچسب آهن غنی شده روی آنها درج شده باشد.

غذاهایی سرشار از ویتامین c مصرف کنید. ویتامین c یکی از موادی است که سبب می‌شود تا آهن بیشتری جذب بدن شود. ویتامین c در انواع میوه ها مانند پرتقال، توت فرنگی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و خربزه وجود دارد.

شستشوی موهای خود را از بالا به پایین انجام دهید. این روش شستشو سبب می شود، فولیکول های مو دچار ریزش نشده و شکستگی در آنها رخ ندهد.

از موهای خود محافظت کنید. برای این منظور کافیست تا در زمان قرار گرفتن در آفتاب و آب و هوای آلوده از روسری و کلاه آفتابی برای محافظت از موهای خود استفاده کنید.

از مواد شیمیایی و رنگ های نامناسب استفاده نکنید. یکی از دلایلی که سبب ریزش مو می شود، استفاده غیر حرفه ای از رنگ های شیمیایی است. اگر در این زمینه دارای تخصص نیستید، حتماً به افرادی حرفه ای مراجعه کنید.

استفاده از تجهیزات گرمایشی مانند سشوار و اتو مو را محدود کنید. گرما یکی از عواملی است که سبب ریزش مو و آسیب به آن می شود. در صورت نیاز حتماً قبل از آن از مواد محافظ مو استفاده کنید.

کم خونی از جمله دلایل فقر آهن و ریزش مو

همانطور که گفته شد ریزش مو در اثر کمبود آهن ممکن است به دلیل عارضه ای به نام کم خونی اتفاق بیفتد. در زمان فقر آهن به دلیل کم خونی، ممکن است علائم زیر را در خود مشاهده کنید.

  •     شکننده شدن ناخن ها
  •     ایجاد خستگی شدید و کاهش در انرژی بدن
  •     افزایش ضربان قلب
  •     رنگ پریدگی پوست
  •     ایجاد تنگی در نفس
  •     درد در زبان

در صورت مشاهده علائم زیر در خود، کافیست تا به پزشک متخصص مراجعه کرده تا درمان مناسب با این عارضه برای شما در نظر گرفته شود. در بیشتر مواقع با انجام یک آزمایش خون ساده به راحتی کمبود خون و فقر آهن تشخیص داده خواهد شد.

درمان کم خونی و کمبود آهن در بدن

خوشبختانه ریزش مو در اثر کم خونی، به دلیل آسیب رساندن به فولیکول مو به راحتی قابل درمان است. بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت، رشد مجدد موها اتفاق خواهد افتاد. در برخی از موارد با استفاده از داروهای زیر می توانید ریزش مو را درمان کنید.

مصرف مکمل های آهن: برای از بین بردن کمبود آهن در بدن، پزشک توصیه می کند تا هر فرد روزانه مکمل های آهن را مصرف کند. البته مصرف خودسرانه این مکمل ها بسیار خطرناک است و می تواند سبب مسمومیت شود. بنابراین در ابتدا از کمبود آهن در بدن خود مطمئن شوید. در صورت نیاز باید این مکمل را از ۳ تا ۶ ماه مصرف کرده تا نتایج مورد قبولی را مشاهده کنید.

تزریق آهن به بدن: تزریق آهن توسط پزشک زمانی اتفاق می‌افتد که افراد دچار کم خونی شدید یا به بیماری‌هایی نظیر کرون مبتلا هستند. همچنین زمانی که آهن به درستی در بدن جذب نشود، این روش بسیار کارآمد است. در این صورت تزریق آهن به داخل ورید صورت می گیرد.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی: مصرف برخی از مواد شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات سبز رنگ و حبوبات می‌تواند به تأمین آهن در بدن کمک کند. بنابراین سعی کنید تا این مواد را در رژیم روزانه خود مصرف کنید.

تاثیر آهن بر ریزش مو

درمان ریزش مو در حالت کلی

همانطور که می دانید دلایل بسیاری سبب ریزش مو می شود که یکی از آنها کمبود آهن است. پزشکان روش های درمانی بسیاری را برای این عارضه توصیه می کنند. در ادامه به بررسی درمان های ریزش مو می پردازیم.

استفاده از ماینوکسیدیل: این دارو به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. به عقیده دانشمندان مصرف ماینوکسیدیل می تواند موها را درمدت زمان طولانی تری در مرحله رشد قرار دهد.

مصرف داروی ۵ آلفا ردوکتاز: نمونه ای از این داروها به داروی فیناستراید نامیده می شوند. با مصرف این دارو ها آنزیم های مورد نیاز برای رشد مو افزایش پیدا می کنند. در این صورت ریزش مو درمان خواهد شد.

استفاده از جراحی پیوند مو: در صورتی که روش های دارویی برای درمان ریزش مو جوابگو نباشد، پزشک به مراجعه کننده جراحی کاشت پیوند مو را پیشنهاد می دهد. این روش در سال های اخیر توانسته مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کند. پیوند مو به روش های متفاوتی صورت می گیرد. بنابراین در ابتدا باید معاینات کاملی از مو و فولیکول های آن صورت گیرد.

تکنیک های جدید در درمان ریزش مو: پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP یکی دیگر از روش های درمانی موثر برای ریزش در موها عنوان می‌شود. در این روش پلاکت های خون به مناطقی از پوست سر که ریزش مو در آنها شدیدتر است، تزریق خواهد شد. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که بعد از ۶ ماه افزایش ضخامت مو و رشد مجدد آن در افراد قابل مشاهده است.

نکته پایانی

آهن یکی از مواد بسیار مهم و ضروری مورد نیاز بدن برای افزایش ضخامت مو است. در برخی از مواقع بیماری های نظیر کم‌خونی سبب می شود تا این ماده در بدن جذب نشود. استفاده از راهکارهای متفاوتی می تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند. برای این منظور باید در ابتدا آزمایشات لازم توسط پزشک در این خصوص صورت گیرد و بعد از مشخص شدن دلیل ریزش مو، درمان های متناسب با آن انجام شود.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.healthline.com

نوشته های مرتبط
11 دیدگاه

سلام من بخاطر فشار خون بالایی که دارم قرص پروپرانول مصرف میکنم احساس میکنم از وقتی این قرص رو شروع کردم به خوردن ریزش موهام خیلی زیاد شده به نظرتون ربط داره به هم؟

سلام
نه، فشارخون بالا ربطی به ریزش مو ندارد اما مصرف داروی پروپرانولول که برای کاهش فشارخون مصرف می‌شود، می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد.

سلام -آخرین دارو یا مکمل برای رفع ریزش موی مردانه چیه ؟ هنوز فقط ماینوکسیدیل و فین پشیا ؟

سلام
ببخشید من ریزش مو خیلی زیادی دارم رفتم دکتر آزمایش دادم گفت فریتین خونم بالا هست و الان دارم ی سری دارو هارو مصرف میکنم ولی بازم خیلی ریزش داره دیگه تو این سن ۱۹ سالگی هر دختری زیباییش به موهاشه افسردگی گرفتم ازین وضعیت مو دیگه رو سرم نمونده
لطفا خاهش میکنم اگه راهکاری دارین بهم بگید

سلام وقت بخیر باید با نتخصص غدد مشورت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

بهترین چیز برای درمان ریزش مو ارثی چیست

سلام وقت بخیر در صورت اثبات اینکه ریزش موی شما از نوع آندروژنیک یا ارثی است بهترین درمان استفاده از داروی فیناستراید با نام تجاری پروپشیا میباشد در مورد این دارو در سایت ما مقاله ای است که میتوانید مطالعه کنید.

سلام و عرض ادب دکتر جان من۱۷سالمه موقعی ک سنو سال کمتری داشتم از ژل سشوار و ‌‌‌…استفاده کردم مو هام خیلی شکننده و کم پشت شدن حتی ریشه موهامم خیلی ضعیفه امکانش هست راهنمایی کنید ما چ کار کنیم برای رشد مجدد و‌پرپشتی مو

سلام وقت بخیر با توجه به سن شما باید از نزدیک توسط پزشک ویزیت شوید تا تمام موارد ممکن را بررسی کنند.

سلام خسته نباشید من حدود ۱۸ سالمه و ۶ ساله رزمی کار میکنم و اشتباه های ک انجام دادم مانند کم کردن وزن های یهویی با اینکه لاغر بودم ولی تو یه ساعت ۳ کیلو کم میکردم با ورزش های انفجاری خودم تو محدودیت غذایی میزاشتم و الان ریزش مو دارم و مقداری هم عقب نشینی کردن بنظرتون چ کاری انجام بدم مزوتراپی جواب میده ؟

سلام و وقت بخیر با توجه به گفته های شما بدلیل کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه ریزش موی شما طبیعی است ولی برای نتیجه دقیقتر این پرسشنامه را پر کنید. انجام مزوتراپی و پی آر پی هم برای درمان ریزش موی شما مفید است.
https://www.zibache.com/causes-of-hair-loss/

یک پاسخ بنویسید