آیا شوره سر موجب ریزش مو می شود؟

اگر شما فردی با موهای نازک و دچار ریزش مو هستید، باید بگوییم که تنها شما نیستید که با این مشکل درگیر هستید، بلکه امروزه افراد زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. شوره مو و نازک شدن مو دو مقوله کاملاً جدا هستند. شوره مو وابسته به پوست سر شماست اما نازک شدن مو مربوط به ریشه موهای شماست.

آیا شوره سر موجب ریزش مو می شود؟

پزشکان به شیوه ای که برخی افراد با ریزش مو برخورد می کنند، اشاره کرده و معتقدند که برخی شیوه های درمان ریزش مو، می تواند آن را بدتر کند.

بعضی افراد برای جلوگیری از ریزش موی خود، شستن موهای خود را ترک می کنند. زیرا احساس می کنند که با شستن موها ی خود  تعداد بیشتری را از آنها را دست خواهند داد. در واقع این یک اشتباه محض است، به خصوص اگر شما مستعد به شوره سر باشید. بلکه می بایست به صورت روزانه موهای خود را بشویید.

در صورتی که شما موهای خود را به مدت چند روز نشویید ممکن است که در حمام اول با ریزش شدید موهای خود مواجه شوید.

در بیشتر موارد شما می توانید با استفاده از دارو یا شامپوی سر مرغوب این مشکل را حل کنید.  باید گفت گرچه اکثرا شوره سر مسری نیست و منجر به مشکلات بهداشتی دیگر نمی شود. اما اگر درمان نشود، می تواند باعث خارش و التهاب شدیدی و منجر به ریزش مو شود.

شوره تکه ای از لایه شاخی پوست سر ماست که به عللی کنده شده و روی موها خود را نشان میدهد شوره رنگی سفید نقره ای داشته و به اندازه های مختلف خودرا نشان میدهد

آیا شوره سر موجب ریزش مو می شود؟

نازک شدن مو

نازک شدن مو به کاهش قطر جزئی تا متوسط مو گفته می شود. بر خلاف ریزش مو، نازک شدن مو لزوماً باعث کچلی و طاسی سر نمی شود.  اما با این وجود باعث کم پشت شدن آن ها می شود. نازک شدن مو به تدریج اتفاق می افتد. به همین دلیل شما باید دقت و زمان زیادی را برای مشخص کردن علل و کشف بهترین اقدامات درمانی اختصاص دهید.

علت نازک شدن مو

این بیماری ممکن است در اثر عادات فرد در سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو ایجاد شود. همچنین برخی از شرایط پزشکی نیز می تواند منجر به نازک شدن موها شود.

طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ مو در روز طبیعی است. بیشتر از این مقدار نرمال نبوده و نشان دهنده مشکل است.

عادات فرد در زندگی هر فرد نقش اساسی در ریزش مو و همچنین نازک شدن آن دارد. برخی از آنها را در ادامه اشاره می کنیم.

  • سعی کنید که موهای خود را دستکاری نکنید.
  • از استفاده زیاد اسپری مو و ژل بپرهیزید..
  • سعی کنید که از کشیدن بیش از حد موها خودداری کنید زیرا این کار باعث شکستن فولیکول و نازک شدن تارهای مو می شود.

آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی جزء موادی است که باعث رشد طبیعی موها می شوند. بنابراین هرگونه کمبود از این نظر، موجب نازک شدن مو می شود.

آیا شوره سر می تواند باعث ریزش مو شود؟

در بیشتر موارد شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شود. با این حال خارش ناشی از آن می تواند موجب ایجاد خراش شود. با ایجاد خراش فولیکول های مو آسیب می بینند، در نتیجه باعث نازک شدن مو می شود. علاوه بر این شوره سر، ریزش مو را در افرادی که مستعد طاسی هستند، افزایش می دهد.

روش های جلوگیری از ریزش مو توسط شوره سر

رفع خارش ناشی از شوره سر باعث می شود که شما از فولیکول های موی خود در برابر آسیب حفاظت کنید و مانع ریزش و نازک شدن موی خود شوید. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل در ابتدا باید دلایل شوره موی سر خود شناسایی کرده و راه حلی برای این مشکل برگزینید.

در واقع عوامل مختلفی می تواند باعث بروز شوره سر شود اگر بخواهیم به این عوامل بررسی کنیم، می توانیم به عادات شستشوی مو و شرایط پوست اشاره نماییم. اگر به دلایل شوره موی خود اطمینان ندارید می توانید با پزشک مربوطه مشورت کرده و راهنمایی بگیرید. او می تواند به پوست سر شما نگاهی بیندازد و در مورد کم یا زیاد بودن دفعات شستشوی موی شما قضاوت کند.

علل شوره

پوست خشک

این فاکتور موجب بروز پوسته های کوچکی می شود که معمولاً با التهاب یا قرمزی همراه نیستند.

درماتیت سبورئیک

این حالت باعث ایجاد برجستگی هایی که عمدتاً قرمز، پوسته پوسته و روغنی می شود. پوسته های حاصل از پوست می توانند به رنگ زرد یا سفید باشند و باعث ریزش مو شوند.

مالاسزیا

مالاسزیا (Malassezia) قارچی است که در پوست بیشتر افراد یافت می شود و بیماریزا نیست. با این حال گاهی اوقات می تواند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث رشد سلول های اضافی پوست شود. زمانی که این سلول های پوستی می میرند موجب ایجاد شوره سر می شوند

بیماریهای پوستی مثل پسوریازیس

این دسته از علل شوره به صورت موضعی در ناحیه ای از سر ایجاد خارش و پوسته ریزی کرده میتوانند موجب کم پشت شدن موها در آن ناحیه گردند. منطقه مبتلا به صورت پلاکی درگیر خود را نشان میدهد

آیا شوره سر موجب ریزش مو می شود؟

حساسیت و اگزما

گاهی اوقات ممکن است به موادی مانند رنگ مو یا شامپویی که استفاده می کنید حساسیت داشته باشید و این حساسیت موجب پوسته پوسته شدن و التهاب پوست سر شما شود.  برخی اوقات آلرژی ایجاد منطقه ای با خارش شدید کرده که علتش نا معلوم است اما خشکی پوست ۀنرا تشدید میکند اگزما هم میتواند خارش و پوسته ریزی در سر ایجاد کند

آیا شوره سر موجب ریزش مو می شود؟

زمانی که دلیل اصلی بروز شوره سر خود را کشف کنید، روند درمان بهتری را خواهید داشت. پس ابتدا سعی کنید دلیل بیماری خود را کشف کرده، سپس به دنبال درمان آن باشید.

راهکارهایی برای درمان شوره مو

از شامپوی دارویی استفاده کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، سعی کنید از یک شامپوی دارویی استفاده کنید که برای درمان شوره سرتان به کمک شما می آید. در انتخاب شامپوی خود دقت به خرج داده و سعی کنید شامپوی انتخابی تان دارای ترکیبات زیر باشد:

پیرینتونیون روی

اسید سالیسیلیک
کتوکونازول
سولفید سلنیوم

برای جلوگیری از ریزش موی خود، سعی کنید پوست سر خود را همواره مرطوب نگه دارید. به خصوص زمانی که از شامپو های دارویی استفاده می کنید. چون که این شامپو ها اگر به طور منظم استفاده شوند، ممکن است موجب خشک شدن پوست سر شوند.

اگر می خواهید در هزینه خود صرفه جویی کنید، می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. این روغن علاوه بر این که مرطوب کننده است، دارای خواص ضد قارچ نیز هست. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که فعالیت ضد قارچی آن مشابه فعالیت کتوکونازول، (یک ماده مشترک در شامپوهای ضد شوره) است.

استرس خود را کنترل کنید

در حالی که استرس مستقیماً باعث ایجاد شوره و ریزش مو نمی شود، اما می تواند بعد از گذشت زمان سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. در نتیجه کاهش ایمنی بدن، پوست سر شما نسبت به قارچ حساس تر می شود. پس تا جایی که امکان دارد، استرس را از خود دور کنید.

آیا شوره سر موجب ریزش مو می شود؟

کمی آفتاب بگیرید

اگرچه پرتوهای فرابنفش باعث پیری زودرس می شوند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند، اما  کمی از نور خورشید برای شوره سر و کاهش ریزش مو مفید است . فقط این نکته را به یاد داشته باشید که حتماً از کرم ضد آفتاب بر صورت و بدن خود استفاده کنید.

در آخر لازم به ذکر است که داشتن شوره سر بلافاصله به ریزش مو منجر نمی شود. با این وجود، خراشیدن مداوم پوست سر، می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به این مشکل شود. این روند دائمی نیست، اما باید علت شوره سر خود را پیگیری کرده و با پزشک مربوطه مشورت کنید.

Source: www.webmd.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید