ریزش موی کششی چیست و چگونه درمان میشود؟

ریزش موی کششی ( آلوپسی کششی ) چیست؟

آلوپسی یا ریزش موی کششی در افرادی که مدل مو هایی دارند که باعث ایجاد نیروی کشش مداوم روی ریشه مو می شوند ، اتفاق می افتد. آلوپسی کششی قابل پیشگیری است ، با آموزش مناسب می توان آن را از بین برد.

علت ریزش موی کششی چیست؟

آلوپسی کششی ریزش موی در اثر کشش مکرر مو است و اگرچه یک اتفاق معمول در مدل موهای آفریقایی شامل گره های تنگ است اما در سایر مدل موهایی که کشش زیادی به مو وارد میکنند نیز مشاهده میگردد.

مشکلات آلوپسی کششی ممکن است از کودکی شروع می شود و والدین باید از استفاده از مدل موهای سفت و سخت در کودکان جلوگیری کنند.

آلوپسی کششی “دو فازی” است و بیماری اوایل آن غیر زخمی و برگشت پذیر است ، در حالی که بیماری مزمن در فاز دوم باعث ایجاد زخم و ماندگار است.

اطلاعات مربوط به جمعیت آفریقای جنوبی که بیشتر از مدل موهای سفت و مدل آفریقایی استفاده میکنند، نشان می دهد که این نوع ریزش هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد. در این جمعیت ، ریزش مو کششی در حدود یک سوم از زنان بزرگسال ، همه گیر است. در کودکان بین شش تا 15 سال ، شیوع این بیماری حدود 18%میباشد.

جوانترین مورد گزارش شده از آلوپسی کششی ، کودک هشت ماهه است. اگرچه در کودکان سنین مدرسه دیده می شود ، شیوع با افزایش سن افزایش می یابد و در میان زنان بالغ بالاترین است.

تصور می شود که کشش مزمن می تواند بر روی پاپیلای پوستی تأثیر بگذارد و در نتیجه منجر به کاهش فولیکول مو شود.

علائم و نشانه های ریزش موی کششی چیست؟

شروع ریزش موی کششی معمولاً در نواحی گیجگاهی ، ناحیه پیش اوریکولار و بالای گوش رخ می دهد اما ممکن است قسمت های دیگر پوست سر را نیز درگیر می کند ، خصوصاً در مواردی که مدل موهای خاصی به کار گرفته می شود.

یافته های دیگری که ممکن است رخ دهد شامل فولیکولیت ، ریزش مو ، کاهش تراکم مو و جایگزینی تعداد کمی از آنها و وجود گاه به گاه شکستگی مو در مناطق آسیب دیده است که در نهایت به آلوپسی منجر می شود که جای زخم ایجاد کند.

این نوع ریزش مو می تواند با سردرد همراه باشد ، مخصوصاً در مرحله ای که موها شل می شوند از بین می روند. الگوی آلوپسی معمولاً مشخص است و توزیع کشش را منعکس می کند.

آلوپسی کششی گاهی از کودکی شروع می شود ، زمانی که میتواند در ابتدا قابل برگشت باشند.

درجه ای ضعیف و موقت از آن نیز ممکن است به عنوان بخشی از الگوی موی ریزش ژنتیکی در افرادی که هیچ کشش طولانی مدتی در موها ندارند دیده می شود.

الگوهای خطی ، منحنی یا هندسی موهای از دست رفته باید شما را از احتمال آلوپسی کششی آگاه کند.

چه مدل مو هایی باعث ریزش مو میشوند؟

مدل مو هایی که میتواند منجر به ریزش کششی شود عبارتند از دم اسبی، شینیون ، نوارهای بافت ، میخچه ، پیچ و تاب ، قفل های خواهر ، قفل های مات ، مدل بافت های سفت ، کشش و فر کردن مو است.

مدل مو های سفت و کشیده باعث ریزش مو میشوند
مدل مو های سفت و کشیده باعث ریزش مو میشوند

پیچ خوردن و گره های مو در پسران و روسری تنگ نیز همگی می توانند منجر به ریزش موی کششی شوند.

روش های ارزیابی و تشخیص آلوپسی کششی چگونه است؟

شدت ریزش موی کششی با استفاده از نمره شدت آلوپسی کششی حاشیه ای (M-TAS) ارزیابی می شود. این یک مقیاس معتبر است که برای تعیین شدت آلوپسی کششی حاشیه ای استفاده می شود.

خطوط موی قدامی و خلفی با استفاده از نشانه های آناتومیک موضعی بررسی می شوند و در مقیاس 0 تا 9 درجه بندی می شوند.

این مقیاس در مطالعات بالینی برای ارتباط شدت بیماری با عوامل خطر بالقوه ریزش موی کششی استفاده میگردد.

به طور بالقوه ، M-TAS ممکن است ابزاری مفید باشد که برای نظارت بر پاسخ به درمان استفاده می شود.

درموسکوپی می تواند کمک مفیدی در تشخیص TA باشد. وجود گچ های مویی معمولاً برای آلوپسی کششی است.

در بیماران مبتلا به نوع آلوپسی تکه ای و حاشیه ای ثانویه ناشی از کشش ، کاهش تراکم فولیکول های مو ، عدم وجود دهانه فولیکولار و وجود تعداد زیادی موهای ریخته شده در محیط پیرامون در درموسکوپی مشاهده می شود .

در بیمار مبتلا به آلوپسی کششی ، درموسکوپی تراکم طبیعی مو را با تعداد زیادی ریزش مو نشان می دهد. ریزش مو به دلیل آلوپسی کششی غیرچسبنده ، به رنگ سفید یا قهوه ای ، استوانه ای شکل است و تمایل به محاصره ساقه پروگزیمال مو دارد.

روش های درمان ریزش موی کششی چیست؟

درمان ریزش موی کششی بر اساس عواملی مانند مزمن بودن بیماری و وجود یا عدم وجود آلوپسی دائمی متفاوت است.

به این معنی که درمان براساس مرحله بیماری تعیین می شود. درمان عملی آلوپسی کششی به سه مرحله تقسیم شده است: مرحله پیشگیری ، مرحله آلوپسی کششی اولیه و مرحله آلوپسی کششی طولانی مدت و مزمن.

مرحله پیشگیری از آلوپسی کششی

در مرحله پیشگیری ، راهکارها شامل پیام های آموزشی برای والدین ، ​​کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان جوان ، درباره اقدامات مراقبت از مو و عدم استفاده از مدل موهای منجر به آلوپسی کششی میباشد. نتایج این مداخله قابل توجه است زیرا در این دوره فولیکول های مو بیشتر آسیب پذیر هستند.

مطالعه مقاله 22 نکته برای پیشگیری از ریزش مو را نیز به شما پیشنهاد میکنیم.

درمان ریزش موی کششی اولیه

در مرحله ریزش موی کششی اولیه با کشش زودرس ، هنگامی که واحدهای فولیکولی هنوز سالم هستند ، استراتژی درمان، کاهش تنش مو با استفاده از مدل های موهایی است که منجر به کشش مو نمیشود.

سایر استراتژی ها شامل پرهیز کامل از مواد شیمیایی یا حرارت و برس زدن منطقه آسیب دیده است.

استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی یا داخل ناحیه در صورت وجود شواهدی از التهاب ، به صورت پوسته پوسته شدن یا اریتم یا حساسیت به پوست ، توصیه می شود.

در چنین مواردی استفاده از تریامسینولون داخل ناحیه ای در حاشیه ریزش مو توصیه می شود. پوسچول ها ( تاول های کوچک چرکدار در پوست ) ممکن است با آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی با توجه به اثر ضد التهابی که دارند، درمان شوند.

درمان آلوپسی کششی طولانی مدت (مزمن)

در مرحله طولانی مدت بیماری ریزش موی کششی چون فولیکول های مو بسیار کاهش یافته اند و ریزش مو برگشت پذیر نمیباشد، گزینه های جراحی گزینه مناسبی هستند.

کاشت مو با استفاده از تکنیک هایی مانند پیوند میکرو ، پیوند مینی و پیوند واحد فولیکولار موثر واقع شده است.

یک درمان جدید با استفاده از آگونیست های گیرنده های آدرنرژیک α-1 در مدیریت آلوپسی کششی اخیراً مورد بررسی قرار گرفته است.

فرضیه پیشنهادی در اینجا این است که آگونیست های گیرنده های آدرنرژیک آلفا -1 باعث انقباض عضله آررکتور پیلی می شوند بنابراین نیروی لازم برای کنده شدن مو افزایش می یابد.

از این رو فنیل افرین موضعی- آگونیست گیرنده آلفا -1 آدرنرژیک انتخابی برای درمان آلوپسی کششی است.

مشخص شد که این دارو در یک مطالعه شامل نمونه ای از بیماران زن ، آلوپسی کششی را کاهش می دهد.

همین مطالعه همچنین نشان داد که آستانه کشش لازم در ایجاد اپیلاسیون پس از استفاده از فنیل افرین موضعی افزایش می یابد.

سخن نهایی

آلوپسی کششی نوعی از ریزش مو است که در زنان کاملاً شایع است و معمولاً در افرادی که مدل موی سفتی دارند و نیروی کشش مداوم را روی ریشه مو ایجاد می کنند ، اتفاق می افتد.

پزشکان و مراکز آموزشی مربوط به بانوان می توانند به افراد آموزش دهند که چگونه از ریزش موی کششی جلوگیری کنند و با آموزش مناسب می توان قبل از وقوع آلوپسی کششی، آن را برطرف کرد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید