نکاتی در مورد تزریق بوتاکس

شاید در تبلیغات ، وبلاگها و مجلات مشهور درباره بوتاکس خوانده باشید یا در مورد آن از دوستان خود شنیده باشید. اما تصورات غلط زیادی در مورد درمان بوتاکس و نحوه استفاده از آن وجود دارد.

بوتاکس برای مصارف زیبایی از زمان تصویب FDA در سال 2002 توسط ایالات متحده در دسترس است. دقیقا همان بوتاکس تزریق شده برای اهداف پزشکی (مانند اسپاسم عضلانی کنترل نشده) که اولین بار توسط FDA در سال 1989 تایید شد.

 

تزریق بوتاکس و عوارض جانبی

 

در سال 2017 ، استفاده از سم بوتولینوم با 1.548.236 تزریق بالاترین روش زیبایی غیر جراحی استفاده شده در ایالات متحده بود ، این میزان از تزریق (شامل بوتاکس ، دیسپورت و زئومین) توسط پزشکان و دستیاران پزشک آنها انجام شده است. این میزان از 1،190،995 تزریق سم بوتولینوم که در سال 2012 انجام شد ، 30 درصد بیشتر است.
در این مقاله فقط حقایق و همچنین توصیه های متخصصان محترم پزشکی ارائه شده است. پس از خواندن این مقاله ، برای پاسخ به سوالات در مورد تزریق بوتاکس ، واکنش ها و نگرانی های خود با پزشک خود تماس بگیرید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس برای سه هدف اصلی استفاده می شود: کنترل اسپاسم ماهیچه ها ، تعریق شدید زیر بغل و بهبود زیبایی. در این مقاله ما بر روی سومین مصرف متمرکز شده ایم:

بوتاکس در زیبایی برای صاف کردن موقتی “خطوط اخم” استفاده می شود ، تنها کاربرد تایید شده بوتاکس از طرف FDA  آمریکا در زمینه زیبایی استفاده برای از بین بردن خطوط بین ابروهای شما (خط اخم) هستند که می توانند شما را خسته ، ناراضی یا عصبانی جلوه دهند. با این حال ، اغلب برای موارد دیگر شامل خطوط پیشانی افقی، خطوط در گوشه دهان و خطوط اطراف چشم نیز از این روش استفاده می شود.

 

تزریق بوتاکس و عوارض جانبی

 

بوتاکس را با پرکننده های تزریقی (فیلرها) اشتباه نکنید. فیلرها به صورت متفاوتی عمل می کنند ، بافت ها را به هم می ریزند و فضاهای بین آن را پر میکنند به طوری که خطوط و چین و چروکها کاهش یافته یا از بین می روند (Blotero ، Radiesse و Juvederm مثالهایی از فیلرها هستند).

پزشک شما می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام محصول (های) مشکلات ظاهری خاص شما را برطرف می کند ، اگرچه به عنوان یک قاعده کلی ، بوتاکس بیشتر در قسمت بالای صورت مورد استفاده قرار می گیرد و از پرکننده ها بیشتر در مناطق دیگر استفاده می شود.

آیا شما کاندیدای خوبی برای بوتاکس هستید؟

در ایالات متحده ، FDA مصرف زیبایی بوتاکس را برای افراد 18 تا 65 ساله تصویب کرده است. اما افرادی هم هستند که نمی توانند از آن استفاده کنند شامل:
کسانی که به هرگونه ترکیبات موجود در بوتاکس یا خود بوتاکس حساسیت دارند نباید بوتاکس تزریق کنند.
کسانی که به یک مارک دیگر سم بوتولین (مانند Myobloc ، Xeomin یا Dysport) حساسیت دارند یا در گذشته عوارض جانبی از این محصولات داشتند.
کسانی که در ناحیه تزریق عفونت پوستی یا شرایط دیگری داشته باشید.
کسانی که به ALS (بیماری لوگریگ)؛ سندرم لامبرت-ایتون یا بیماری دیگری که روی اعصاب تاثیر می گذارد مبتلا باشند.
کسانی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند.
کسانی که در بلع مشکل دارند.
کسانی که مشکلات خونریزی دارند.
اگر برنامه ریزی برای انجام عمل جراحی دارید.
کسانی که جراحی صورت داشته اند.
کسانی که در عضلات پیشانی ضعف داشته باشند.
کسانی که پلک های فرو رفته داشته باشند.

اگر برخی از داروهای خاص ، ویتامین ها یا مکمل ها را مصرف کرده یا اخیراً مصرف کرده اید.
از بوتاکس انتظار نمی رود که روی جنین یا نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. با این حال ، به دلایل اخلاقی ، مطالعات بالینی بر روی مادران هیچ کس انجام این عمل را در زمان بارداری توصیه نمی کند.
بنابراین توصیه می شود که اگر باردار هستید و یا در حال شیردهی هستید ، نباید تزریق بوتاکس انجام دهید. بهتر است ایمن باشید چرا که همیشه می توانید بوتاکس داشته باشید.

تزریق بوتاکس چگونه کار می کند؟

یک چین و چروک در پوست به طور معمول عمود بر عضله منقبض شده مستقر در زیر آن تشکیل می شود. به عنوان مثال ، ماهیچه در پیشانی یک ماهیچه عمودی است و هنگامی که منقبض می شود (مانند زمانی که ابروهای خود را بالا می برید) ، خطوط تشکیل شده (چین و چروک) افقی خواهد بود.
به همین ترتیب ، دو عضله که مسئول خطوط اخم هستند ، بین ابروها کمی به صورت افقی قرار گرفته اند ، بنابراین هنگام انقباض ، خطوط اخم به صورت عمودی ظاهر می شوند.

تزریق بوتاکس و عوارض جانبی

بوتاکس به عضلات تزریق می شود ، جایی که باعث مسدود شدن تحریک عصب به آن بافت ها می شود و باعث کاهش فعالیت عضلانی که باعث ایجاد خطوط اخم می شود و ظاهری نرم تر حاصل می شود. سطح پوست بدون داشتن انقباض عضلانی در زیر آن چین و چروک شدن نخواهد داشت.

خطوطی در صورت که بسیار عمیق و خطوطی باشند که بدون اخم کردن هم وجود داشته باشند، کاندیداهای خیلی خوبی برای بوتاکس نیستند. این خطوط بهتر است توسط پرکننده های پوستی اداره شوند. بوتاکس می تواند این خطوط را “نرم” کند اما همیشه از شر آنها خلاص نمی شود.
تزریق حدود 10 دقیقه طول می کشد و پس از آن نباید مشکل پوستی داشته باشید.
معمولاً طی چند روز شاهد بهبودی خواهید بود. بوتاکس به دو تا پنج روز زمان نیاز دارد تا بتواند در انتهای عصب اثر کند و حداکثر اثر نیز معمولاً در حدود 10-14 روز رخ می دهد. بنابراین ، بهترین اثر دو هفته پس از تزریق به دست می آید ، باید حداکثر تأثیر را در نظر گرفت.

آیا بوتاکس دردناک است؟

هر تزریق می تواند درد ایجاد کند اما سوزن هایی که برای تزریق بوتاکس استفاده می شود بسیار کوچک است ، بنابراین درد معمولاً حداقل است. 10-20 دقیقه قبل از تزریق می توانید با یک کرم بی حس کننده موضعی محل را بیحس کنید بنابراین ممکن است احساس درد زیادی نکنید. ممکن است بعداً اثرات کرم بی حسی از بین برود و  کمی احساس ناراحتی کنید.

چند بار باید تزریق بوتاکس انجام شود؟

شما احتمالاً از خود پرسیده اید که ماندگاری بوتاکس چه مدت طول می کشد. بیشتر افراد اثرات آن را برای سه تا چهار ماه مشاهده می کنند ، اما چندین عامل ممکن است آن دوره را کوتاه یا طولانی کنند:
1- سن شما: افراد مسن با وجود عضله کمتر ممکن است زودتر  نتایج با عضلات جوانتر و محکم تر صورت را ببینند.
2- ساختار یا آناتومی صورت شما
3- مصرف یا عدم مصرف سیگار
4- رژیم غذایی شما
5- نور آفتاب
6- استفاده مکرر از بوتاکس:برخی از افراد با استفاده مکرر اثر ماندگاری بیشتری کسب می کنند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر در برابر داروی مقاومت نشان می دهند و به درمانهای مکرر نیاز دارند. همانطور که با تزریق هرگونه دارو ، سیستم ایمنی بدن شما می تواند آنتی بادی را بر روی دارو ایجاد کند ، که این دارو را موثرتر می کند یا احتمالاً باعث ایجاد حساسیت به دارو می شود. هرچه بیشتر دارو تزریق شود یا مقدار بیشتری از آن تزریق شود ، احتمال ایجاد این آنتی بادی ها در برابر دارو بیشتر است.
پزشکان مخالف هستند که بگویند کدام یک از عوامل فوق مهمترین هستند ، بنابراین سوال از پزشک خود بهترین راهکار است. در هر صورت ، توصیه نمی شود بیشتر از سه ماه یک بار تزریق در همان محل تزریق انجام شود.

عوارض جانبی بوتاکس

عوارض جانبی احتمالی بوتاکس شامل درد در محل تزریق، التهاب، تورم، قرمزی، خونریزی و کبودی است. برخی از این علائم ممکن است نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد. علائم آلرژی دیگر عبارتند از: خارش ، خس خس سینه ، آسم ، بثورات جلدی یا جوش، سرگیجه و ضعف. همچنین خشکی دهان ، خستگی ، سردرد و گردن گزارش شده است. در صورت بروز مشکلات تنفسی یا احساس ضعف یا سرگیجه سریعاً به پزشک خود بگویید.
ممکن است درباره عوارض جانبی دیگری نیز شنیده باشید ، مانند بی حسی ، افتادگی پلک ها و اسپاسم عضلات اطراف محل تزریق، این امکان وجود دارد که بوتاکس کمی فراتر از محل تزریق مورد نظر گسترش یابد و روی بافتهای اطراف تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در صورت تزریق در پیشانی نزدیک به ابرو ممکن است پلکهای فوقانی شما تحت تأثیر قرار بگیرند و ممکن است به طور موقت دچار افتادگی شوند.
پزشکان روش های صحیح تزریق را برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند افتادگی پلک ها می دانند. دوز کوچک و غلیظ از بوتاکس کمتر از یک دوز رقیق شده از محل تزریق پخش می شود. این مسئله بر اهمیت یافتن یک پزشک که تجربه طولانی در تزریق بوتاکس دارد ، تأکید می کند. همچنین اگر در مورد درمان های بوتاکس خود سؤال دارید ، پزشک شما کسی است که از ویژگی های شما میتواند به بهترین نحو هرگونه واکنش یا نگرانی شما را ارزیابی کند.

نکاتی در مورد تزریق بوتاکس

نحوه جلوگیری از عوارض جانبی بوتاکس

لیست عوارض جانبی احتمالی ذکر شده در این مقاله طولانی است ، اما تجربه همه این موارد برای افراد بسیار نادر است. و پیروی از این شش نکته باعث کاهش یا جلوگیری از اکثر عوارض جانبی بوتاکس می شود:
مطمئن شوید که پزشک شما در تزریق بوتاکس بسیار باتجربه است. به عنوان مثال ، یک آرایشگر در سالن شخص مناسبی برای اداره بوتاکس نیست ، زیرا در صورت بروز خطا ، او تجهیزات فوری و دانش پزشکی کافی را ندارد. بنا بر گزارش ها ، برخی از افراد تزریق هایی را که بیش از حد و یا کمتر از اندازه رقیق شده اند ، و همچنین محلول های تقلبی که حاوی بوتاکس نیستند ، تزریق کرده اند.
قبل از تزریق ، در مورد مشکلات بهداشتی خود به پزشک خود بگویید.
در مورد داروها ، ویتامین ها ، داروهای گیاهی یا سایر مکمل های مصرفی به پزشک خود بگویید ، زیرا برخی از ترکیبات این مکمل ها با بوتاکس می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که از مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی ، شل کننده های عضلانی ، داروهای صرع و داروهای خواب آور استفاده کرده اید..
تمام عوارض جانبی – به ویژه مواردی که شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود را به پزشک خودگزارش دهید.
از تزریق بوتاکس  در خانه شخصی یا آرایشگاه جلوگیری کنید. شما باید در یک مرکز پزشکی قرار بگیرید ، جایی که می توان عوارض جانبی را فوراً درمان کرد. به هر حال ممکن است اثرات نهایی تزریق را در همان زمان مشاهده نکنید ، زیرا معمولاً چند روز طول می کشد.

دستورالعمل های بعد از تزریق پزشک خود را با دقت دنبال کنید. این دستورات شامل مواردی است که از افزایش گردش خون و دمای ناحیه تزریق جلوگیری بعمل می آورد مانند عدم فعالیت شدید فیزیکی تا 24 ساعت پس از تزریق، خم نشدن به جلو و دمر نخوابیدن در 2 شب اول پس از تزریق، عدم استحمام و شستشو با آب گرم تا 24 ساعت، عدم استفاده از سشوار و ایستادن جلوی آفتاب یا وسایل گرمایشی تا 24 ساعت

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید