علل ریزش مو

ریزش مو از شکایات شایع مراجعین به کلینیکهای پوست و مو میباشد که در این مقاله قصد داریم به علل بررسی علل مختلف آن بپردازیم.

از نظر آماری 70 درصد از افراد در طول عمر خود تا حدی ریزش مو را تجربه خواهند کرد  و 7 تا 10 درصد مردان دچار طاسی خواهند شد.

گرچه در جوامع امروزی بدون مو بودن برای برخی آقایان ممکن است مد به حساب  آید ولی کسی نیست که از ریزش موهای سر خود خوشحال شود.

تقریبا تمامی کسانی که جهت پیوند مو مراجعه میکنند بیش از چند نوبت به پزشکان جهت درمان یا رفع ریزش مو مراجعه کرده اند اما خیلی از این افراد بعلت طولانی بودن دوره درمانی و کم اثر بودن تاثیر برخی روشهای درمانی از ادامه درمان خسته شده و بالاخره به کلینیکهای پیوند مو مراجعه مینمایند.

نکته مهم این است که درمان ریزش مو یک روند طولانی مدت و مداوم است و اگر کم حوصله اید یا جهت پیگیری درمان اراده کافی در خود نمیبیند باید قبل از شروع درمان به تقویت این دو مسأله بپردازید.

برای بهتر نتیجه گرفتن از درمان باید ابتدا نوع ریزش موی شما مشخص شود ، چون همه ریزش مو ها به طاسی منجر نمیشوند و خیلی از ریزش و کم پشت شدنها قابل پیشگیری و درمان است.

علل مختلف ریزش مو چیست؟

در ابتدا باید گفت طبق تعریف ریزش مویی که  بین 50 تا 100 عدد تار مو در طول 24 ساعت باشد طبیعی بوده بیش از این تعداد را ریزش مو محسوب میکنند.

بنا به چرخه رشد و ریزش مو بسته به سن، جنسیت، موضعی یا گسترده بودن ریزش مو ، تقسیم بندیهای متعددی از ریزش مو وجود دارد.

علل مختلف ریزش مو چیست؟
علل مختلف ریزش مو چیست؟

برای مثال بیماریهایی مانند کم کاری تیروئید، ریزش پس از زایمان، بیماری پلی کیستیک تخمدان و اختلالات هورمونی در زنان که باعث طولانی شدن دوره استراحت و ریزش مو(تلوژن) میشوند پس از درمان به پایان رسیده رویش مو مجددا آغاز خواهد شد.

ریزش موی آندروژنیک (ارثی)

علیرغم اسم مردانه ای که دارد میتواند در زنان هم اتفاق بیفتد.این نوع ریزش مو که از سنین جوانی آغاز میگردد موها از حاشیه و کناره ها پسرفت کرده، به تدریج با پیشرفت ریزش از وسط سر هم عقب نشینی صورت میپذیرد.

در ریزش موی ارثی که هم هورمونهای مردانه و هم عوامل ژنتیک دخیلند ریزش مو در مردان بیشتر دیده میشود.

اما در خانمها هم ممکن است دیده شود گرچه در این نوع ریزش مو درمان از انواع دیگر ریزش مو سخت تر است اما غیر ممکن وجود ندارد چون دیده شده با درمان مداوم و ممتد ، ریزش مو بسیار کم شده و فرد به طاسی مبتلا نخواهد شد.

درجات ریزش موی آندروژنیک در مردان

درجات ریزش موی آندروژنیک در مردان
درجات ریزش موی آندروژنیک در مردان

درجات ریزش موی آندروژنیک در زنان

درجات ریزش موی آندروژنیک در زنان
درجات ریزش موی آندروژنیک در زنان

علل ریزش مو ناشی از بیماریهای داخلی

یکی دیگر از مهمترین علت های ریزش مو مربوط به عواملی همچون کم خونی ، کم کاری تیروئید، مشکلات هورمونی و… میباشد که سن شیوع خاصی ندارد و ریزش مو با درمان علت زمینه ای به صورت خود بخود درمان میشود.

کم کاری تیروئید از جمله بیماریهایی است که با علائمی همچون بی حالی ، خواب آلودگی ، خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، عدم تحمل سرما، ریزش مو، اختلالات قاعدگی ، کمبود انرژی و کاهش علاقه به فعالیت خود را نشان داده و در آزمایش انجام شده افزایش TSH دیده میشود.

علل ریزش مو ناشی از بیماریهای داخلی
علل ریزش مو ناشی از بیماریهای داخلی

درمان به موقع و مناسب این بیماری بصورت جالبی تمامی علایم یاد شده را از بین برده برای تسریع در ریزش مو میتوان از درمانهای مکملهای تقویت مو هم به همراه درمان اصلی استفاده کرد تا سرعت رشد موها را بالاتر برد.

همچنین در کم کاری تیروئید ریزش موهای ابرو شایع است در کم کاری تیروئید دوره رشد یا آنافاز کوتاه شده بیشتر موها به دوره تلوفاز رفته و رشد کم و ریزش زیادی خواهند داشت.

در کم خونی بعلت کم شدن اکسیژن در گردش خون نیاز بافت سازنده موها به اکسیژن تامین نشده در پی آن ریزش مو ایجاد خواهد شد.

کم خونی میتواند ناشی از یک بیماری مزمن بوده یا به خودی خود یک بیماری به حساب آید. با درمان کم خونی یا عوامل ایجاد کننده کم خونی ریزش مو نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

ریزش مو بخاطر علل تغذیه ای

در این نوع از ریزش مو کمبود عواملی که در ساخت موها دخیلند موجب ضعیف شدن و ریزش موها میشود از جمله کمبود ویتامینهای گروه B  و یا کمبود آهن.

در کسانی که جهت کاهش وزن بصورت شدید رژیم میگیرند نیز این نوع ریزش مو دیده میشود. همچنین در بیماریهای شدید و ناگهانی ریزش مو ممکن است به شدت دیده شود که این نیز میتواند ناشی از کمبودهای تغذیه ای باشد.

ریزش مو بخاطر علل تغذیه ای
ریزش مو بخاطر علل تغذیه ای

در افرادی که با عمل جراحی بای پس معده اقدام به لاغری میکنند نیز ممکن است در صورت عدم رعایت رژیم غذایی صحیح بعد از مدتی دچار ریزش مو شوند.

افرادی که گیاهخواری میکنند اگر بدون جبران مواد مورد نیاز مثل ویتامینهای گروه B و ویتامینهای محلول در چربی مانند امگا 3 به این عمل دست بزنند بعلت کمبود ویتامینها و آهن به ریزش مو دچار میشوند.

ریزش مو ناشی از داروها

سر دسته داروهایی که موجب ریزش مو میشوند داروهای شیمی درمانی هستند این داروها با جلوگیری از تکثیر سلولی موجب کاهش رشد و به تبع آن ریزش مو شده وپس از اتمام دوره موها موها مجددا رشد خواهند کرد . بیماری سرطان هم به نوبه خود میتواند موجب توقف در رویش موها گردد.

ریزش مو ناشی از داروها
ریزش مو ناشی از داروها

داروهای دیگری همچون کورتونها، داروهای ضد انعقاد ، برخی داروهای ضد فشارخون بالا هم گاها موجب ریزش مو میشوند.

ریزش مو ناشی از بیماریهای روحی و عصبی

خیلی از افراد مضطرب از ریزش مو شکایت دارند حتی عده ای از بیماریهای عصبی روانی هستند که فرد بصورت ناخوداگاه موهای خود را میکند و ازین مسأله آکاهی ندارد .

افسردگی حاد و اضطراب شدید هم در ریزش مو دخیل به حساب می آیند.

ریزش مو ناشی از بیماری عصبی تریکوتیلومونا

این بیماری که کندن عصبی مو و به نام علمی تریکو تیلومانیا نامیده شده به صورت منطقه ای خود را نشان میدهد و فرد بدون داشتن قصد و در عین بی حواسی مرتبا موهای خود را دستکاری کرده مثلا دور انگشتانش میپیچاند و به تدریج موها میریزند.

ریزش مو ناشی از بیماری عصبی تریکوتیلومونا
ریزش مو ناشی از بیماری عصبی تریکوتیلومونا

فرد با مراجعه به پزشک متوجه تیک عصبی و اضطراب خود میشود و با درمان بیماری ریزش مو هم بهبودی میابد . گاهی برخی ضربه ها به مو هم میتواند باعث ریزش گردد مثلا برخی کلاهها که رو سر گداشته میشود میتواند با ضربات متعدد موجب ریزش مو شود.

ریزش مو پس از زایمان

علت این مشکل به چند مسأله برمیگردد که یکی از آنها تغییرات هورمونی پس از اتمام  بارداری است. با زایمان یکی از منابع پروژسترون که در تقویت موها نقش زیادی دارد از دست رفته و کمبود آن موجب طولانی شدن دوره خواب تلوژن میگردد.

ریزش مو پس از زایمان
ریزش مو پس از زایمان

مسایل استرسی و عاطفی زایمان و حواشی آن نیز در این مسأله تاثیر دارد و نتیجه آن ریزش مو و کمی رشد موها در ماههای اولیه پس از زایمان خواهد بود.

ریزش موی هورمونی در زنان

یکی دیگر از علل مهم ریزش مو مخصوصاً در بانوان ، ریزش موی هورمونی میباشد.

ذکر این نکته مهم است که مهمترین عامل هورمونی در ریزش مو چه در آقایان و چه در خانمها مسأله هورمون مردانه یا آندروژنهاست.

ریزش موی هورمونی در زنان
ریزش موی هورمونی در زنان

این هورمون که از دوران جنینی نقش مهمی در ساخت اندامهای جنسی مردانه دارد در دوران بلوغ به سطح بالایی رسیده و موجب تغییراتی میشود که به طور خلاصه بلوغ نامیده میشود. علائم بلوغ شامل موارد زیر میباشد:

رویش موهای صورت

کلفت شدن صدا

رشد اندام جنسی

ایجاد جوش های صورت و آکنه

چرب شدن پوست

از جمله تغییرات دوران بلوغ است که بعلت تستسترون ایجاد میگردد

همچنین وجود برخی مسائل در ژنتیک افراد میتواند با افزایش میزان تستسترون موجب ریزش مو گردد

به این صورت که در پوست سر افرادی که دچار طاسی هستند گیرنده های هورمونی وجود دارد که با تغییراتی که بعلت وجود تستسترون در آنها ایجاد میشود تارهای مو به مرحله ریزش (تلوژن) وارد شده و به ندرت به مرحله رویش باز میگردند.

در زنان نیز افزایش هورمونهای مردانه میتواند موجب ریزش مو گردد. البته در زنان علایم دیگری همچون رویش موهای صورت به مدل مردانه و یا ایجاد جوش و آکنه نیز ممکن است با یا بدون اختالات قاعدگی دیده شود که در این مورد گاهی بیماری تخمدان پلی کیستیک و نازایی هم ممکن است دیده شود.

ریزش موی منطقه ای

در این ریزش مو فرد به صورت موضعی و نه منتشر دچار ریزش مو میشود یعنی منطقه محدودی از موهای سر یا گاهی ریش و سبیل دچار ریزش میشوند.

ریزش موی منطقه ای
ریزش موی منطقه ای

این ریزش مو انواع مختلفی دارد که یکی از آنها ریزش سکه ای است که نام پزشکی آن آلوپسی اآره آتا میباشد.

ریزش سکه ای (آلوپسی آره آتا)

در آلوپسی آره آتا قسمت محدودی از موها دچار ریزش شده و ممکن است این ریزش ها منفرد یا متعدد باشد.

علت ایجادی این ریزش موشناخته شده نیست اما در مطالعات بافت شناسی وبررسی های مختلف زمینه خود ایمنی مطرح گردیده همچنین بیماری کم خونی وخیم یا آنمی پرنیشیوز و کم کاری تیروئید هم در این بیماران بعنوان یک عامل همراهی کننده مطرح است .

ریزش موی منطقه ای ناشی از قارچ یا درماتوفیتوز

در این بیماری که به همراه مشکل عفونت قارچی، ریزش مو هم داریم. در افراد مسن یا کودکان و بیماران ناتوان ریزش مو بیشتر دیده میشود . قرمزی و خارش سر از علایم همراه ریزش مو میباشد این ضایعات ابتدا کوچک بوده به تدریج گسترش پیدا میکنند.

ریزش موی منطقه ای ناشی از قارچ یا درماتوفیتوز
ریزش موی منطقه ای ناشی از قارچ یا درماتوفیتوز

به ریزش مو ناشی از قارچ، کچلی نیز میگویند از نظر درمان این نوع ریزش بسته به محل ریزش مو (ریش، سر، ابرو) کمی باهم متفاوت است. استفاده از درمان ضد قارچ و مراجعه به پزشک در تسزیع درمان موثر است.

ریزش مو با تغییراتی در ناحیه پوست و ایجاد جوشگاه (اسکار)

در این نوع ریزش مو محل ریزش مو دچار تغییراتی میشود که فولیکولهای مو دچار آسیب شده رویش مجدد مو به ندرت اتفاق می افتد . این تغییرات به همراه مشکلاتی همانند خارش میباشد.

ریزش مو با تغییراتی در ناحیه پوست و ایجاد جوشگاه
ریزش مو با تغییراتی در ناحیه پوست و ایجاد جوشگاه

بیماریهایی همانند لیکن پلان ، لوپوس جزو این دسته از ریزش موها هستند. افراد با این نوع از ریزش مو متاسفانه برای کاشت مو هم کاندیدهای مناسبی نیستند.

سخن نهایی

با دانستن علل ریزش مو، پزشکان با درصد بالاتری به درمان اقدام کرده نتیجه درمان مطلوب تر و بیمار نتیجه بهتری خواهد گرفت .

پس اگر در انواع بیماریهای فوق به نظرتان موردی داشتید با مشاورین ما تماس گرفته و جویای نوع بیماری و ترکیب لازم برای درمان آن شوید.

سایر مقالات مرتبط :

نوشته های مرتبط
4 دیدگاه

سلام من بتازگی کاشت مو انجام دادم باز هم امکانش هست موهام بریزه؟

سلام
بستگی دارد! برای کاشت مو معمولا از موهای پشت سر استفاده می‌کنند. به این منطقه سر «بانک مو» می‌گویند. موهای پشت سر در کسانی که ریزش موی ارثی یا هورمونی دارند، هرگز نمی‌ریزد زیرا موهای این منطقه گیرنده هورمون ندارند و مشکلی پیدا نمی‌کنند بنابراین باید قبل از کاشت، متخصص پوست تشخیص بدهد که ریزش موی فرد ارثی است یا هورمونی. اما اگر علت ریزش مو ارثی یا هورمونی نباشد، موهایی که پیوند زده شده‌اند هم بعد از مدتی می‌ریزند.

سلام خسته نباشید آیا مزوترابی می تونه باعث جلوگیری از ریزش مو ارثی بشه ؟

اثر مزو تراپی در درمان یا جلوگیری از ریزش موی ارثی اگر چه هنوز به تایید محافل معتبر علمی در دنیا قرار نگرفته است ولی در حال حاضر بسیاری از پزشکان از این روش به عنوان مکمل دارودرمانی استفاده نموده و مقالاتی نیز در زمینه تاثیر مثبت این متد وجود دارد.

یک پاسخ بنویسید